Trafikk på motorvei utenfor Oslo
MER STØV: Høye nivåer med svevestøv gjør at miljøfartsgrensen midlertidig gjeninnføres i Oslo, som her på E18 ved Hjortneskaia. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Høye svevestøv-nivåer:

Miljøfartsgrensen gjeninnføres i Oslo

Fra mandag 4. mars blir det igjen miljøfartsgrense i Oslo. Det skyldes at de høye nivåene med svevestøv den siste uka, er forventet å vedvare i perioden som kommer.

Del denne artikkelen

– Derfor velger vi nå å gjeninnføre miljøfartsgrensa i Oslo, sier overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen.

Miljøfartsgrensen vil vare fram til vårrengjøringen er gjennomført eller til måledata viser at det åpenbart ikke lenger er behov.

Vegvesenet ønsker å få flere til å overholde miljøfartsgrensen ved å innføre tiltaket når det er mest nødvendig. For første gang ble det derfor testet å avvikle den i en periode tidligere i år, da det var lavere nivåer av luftforurensing.

Les også: På disse 19 veiene forsvinner bommene før tida

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

– Nå er veibanen i ferd med å tørke opp og det er forventet en god del snø- og issmelting i tiden fremover. Dette fører til frigjøring av veistøv på sidearealene, og dermed dårligere luftkvalitet, sier Mikkelsen.

Det er Statens vegvesen som vurderer behov for, og varighet på miljøfartsgrensen i Oslo. Tiltaket ble iverksatt 1. november i fjor, midlertidig avviklet 28. januar, og gjeninnføres nå fra 4. mars.

Fra og med mandag 4. mars innføres miljøfartsgrense på følgende strekninger: Riksvei 4 Sinsen-Grorud, Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen, E18 Hjortnes-Lysaker og riksvei 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.

Fartsgrensen på disse strekningene justeres til 60 kilometer i timen.

(©NTB)