Buss med by bak
STYRKET TILBUD: Busslinje 74 mellom Kvadraturen og Mortensrud T-banestasjon er blant rutene som styrkes ved bomutvidelsen. Linjen kjøres nå hvert 7/8 minutt i rushtidene i stedet for hvert 10. min. Foto: Nicki Twang, Ruter
Ruter lover flere busser:

Trapper opp buss-tilbudet når bommene kommer

Ruter lover bedre kollektivtilbud når alle de nye bomstasjonene i Oslo settes i drift. – Vi er spent på hva de reisende gjør, vedgår Ruter-direktør.

Del denne artikkelen

50 prosent flere bilister skal heretter betale bompenger når de kjører bil, ifølge beregninger fra Statens vegvesen.

I dag betales det bompenger på annenhver biltur i Oslo. Dette forventes å øke til 76 prosent med totalt 83 bomstasjoner i hovedstaden.

Det fører til at flere vil reise kollektivt, tror Ruter, som gjennom våren og sommeren forbedrer kapasiteten sin.

Les også: Stengt inne – av én bom

Nye linjer

Allerede i mars ble det satt inn ni nye busser i trafikk. 26. mai ble de ni etterfulgt av ytterligere 22.

I tillegg har Ruter 23 såkalte innsatsbusser, som fra 26, mai settes inn på ruter med stort behov.

Busstilbudet er også styrket med nye traseer og nye linjer både i Oslo og Akershus, blant annet fra Drøbak og Ytre Follo.

I Oslo er det spesielt i rushtiden og linjer som krysser bomstasjoner som får høyere frekvens og mange flere avganger.

På Romerike styrkes tilbudet først fra 30. juni.

Les også: Så mye faller bominntektene i Oslo

Spente

Ruter er spent på passasjerøkningen.

– Vi har beregnet passasjerveksten. Likevel er det spennende å se hvilke valg de reisende vil ta, sier Ellen Rogde, markedsdirektør i Ruter til Motor.

Ruter har spesielt vært opptatt av å bedre tilbudet på strekninger det blir dyrere å reise med bil, og der hvor kapasiteten og tilbudet har vært for dårlig.

– Hvor lenge har dere de ekstra bussene?

– De er tilgjengelig utover høsten. Til høsten vil vi vurdere om det er behov for at ekstrarutene bør bli faste, sier Rogde.

På Ruters sider kan du lese detaljene for Oslo.