RAGGARBIL: Kongebilen ble avregistrert i 1987 og har siden sett slik ut. 1970-modellen Dodge Dart Swinger var kongens privatbil fra 1975, og bilen ble ofte sett i Oslos gater med kongen selv bak rattet. Men etter at den forsvant ut av kongelig eie, fikk den ublid skjebne. Foto: Geir Røed

Nå er kong Olavs bil endelig på museum:

Her er kongens bil med hjemmebrent-flaskene på dashbordet

Slik ser Kong Olavs gamle bil ut i dag: Herpet og slitt, med colaflasker med hjemmebrent slengt på dashbordet. Nå er kongebilen på museum.

Publisert Sist oppdatert

– Dette viser at kjøretøy har mange liv, sier museumsdirektør Geir Atle Stormbringer, som søndag åpnet det splitter nye Norsk kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer.

Blant de mange unike kjøretøyene som er stilt ut, er den gamle privatbilen til Kong Olav.

1970-modellen Dodge Dart Swinger var kongens privatbil fra 1975.

Bilen ble ofte sett i Oslos gater med kongen selv bak rattet.

Eid av flere

Etter at kongen solgte bilen, fikk den en helt annen tilværelse. Flere østlendinger skal ha eid bilen, før den til slutt havnet noen år som raggarbil i Brumunddal frem til den ble avregistrert i 1987.

HJEMMEBRENT: Museumsdirektør Geir Atle Stormbringer er glad for å kunne vise frem Kong Olavs bil slik den var. Legg merke til colaflaskene med hjemmebrent på dashbordet. Foto: Geir Røed

– Den ble rett og slett brukt som ølbrakke av gutta i Brumunddal. Derfor ser den sånn ut, med colaflasker med hjemmebrent inni liggende på dashbordet, sier Stormbringer.

Les også: Tester teknologi mot bilsyke

Ville ikke restaurere

Over colaflaskene henger wunderbaumen i amerikanske flagg.

I mange år var det meningen at den gamle kongebilen skulle restaureres før den skulle bli stilt ut. Men Norsk Kjøretøyhistorisk museum vil heller stille den ut slik den var ved avregistreringen.

– Dermed viser den at kjøretøy har mange liv, sier Stormbringer.

Les også: Nå er Think på museum

CADILLAC: Denne Cadillacen var også Kong Olav sin. Han kjøpte den i 1951. Men den er beholdt i «kongelig kvalitet». Foto: Geir Røed

1350 modellbiler

I museumsutstillingen er også museumsdirektørens egen Harley Davidson.

– Det er en 1988-modell og dermed siste modell med sugemotor og forgasser, en teknologi som er borte i dag. Å kjøre gammel teknologi er noe helt annet enn elbil. Det er nostalgisk, sier Stormbringer.

Det kjøretøyhistoriske museet ligger i tilknytning til Norsk Vegmuseum, og driftes av Statens vegvesen. På naboeiendommen ligger Hunderfossen familiepark.

Vil ikke røpe kostnaden

I utstillingen er blant annet over 800 av modellbilene fra tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens store bilsamling. Den består av til sammen hele 1350 biler i størrelsen 1:18.

MODELLBILER: Her er noen av modellbilene til Ketil Solvik-Olsen. De fyller flere meter i seks etasjer. Foto: Geir Røed

Solvik-Olsen har samlet modellbiler helt siden han bodde sør for den gamle bilbyen Detroit i USA på midten av 1990-tallet. Men det var først da han ble statsråd at han for alvor begynte å kjøpe biler.

– Da fikk jeg jo så stort kontor, smiler Frp-politkeren, som ikke vil røpe hvor mye modellbilene koster.

– Med fare for at kona leser dette, vil jeg ikke si det.

Les også: Nå kommer dekket som ikke har luft

ÅPNING: Norsk Kjøretøyhistorisk museum ble åpnet av statssekretær Tommy Skjervold (i midten), sammen med tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) og vegdirektør Bjørne Grimsrud. Foto: Geir Røed