To kvinner kommer gående i gang
JOBBER FOR GJENNOMSLAG: Frp-leder Siv Jensen og Sylvi Listhaug (i bakgrunnen) etter FrPs ekstraordinære landsmøte om bompenger onsdag. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Presset Siv Jensen avvises blankt:

– Frp har tatt regjeringen som gissel i bomsaken

Frp-leder Siv Jensen har fått beskjed av landsstyret om å kutte bompengeutgiftene. Likevel vil Frp stemme ja til nye bompengeprosjekter til 15 milliarder kroner. Regjeringspartnerne Venstre og KrF avviser Frp-kravene kontant.

Del denne artikkelen

Frps landsstyre sender partileder Siv Jensen inn i forhandlinger med regjeringspartiene for å få kuttet bompengeregningen.

Kravet etter et fire timer langt landsstyremøte onsdag, er en liste på seks punkter som hun nå tar med seg til de andre partiene.

På lista står krav om å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

– Vi har ambisjon om å få til en løsning så fort som mulig, sier hun.

Les også: Bruker 132 mill. på å kreve inn til vei som koster 264 mill.

Kontant avvist

Siv Jensen fikk umiddelbart svar fra regjeringspartnerne i Venstre og Kristelig Folkeparti.

– En virkelighetsfjern drøm fra Disneyland, sier Abid Raja (V) til VG – og han får følge av lederen i Unge Venstre, Sondre Hansmark:

– Det ser ut som om Frp ber om økonomisk nødhjelp for å finansiere sitt eget synkende skip. Det er ikke vår jobb å redde Frp. Det de har gjort de siste månedene er å ta regjeringen til gissel.

Responsen fra KrF er i samme gate:

– Vi kan ikke skrote en fire måneder gammel avtale fordi bompenger plutselig er veldig viktig for ett parti. Mye av dette ligger langt utenfor det vi har blitt enige om i regjeringsplattformen, og det kommer vi ikke til å akseptere, sier parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan til NRK.

Han sier Frps ønske om å bruke oljepenger til å slette bompengegjeld «ikke hører hjemme i den virkelige verden».

Les også: Erna grep inn – «det nærmer seg det parodiske»

14 dagers frist

Frp-leder Siv Jensen har dårlig tid. Om 14 dager skal partiet stemme ja til å øke bompengeutgiftene med 15 milliarder kroner.

Hun bekrefter at partiet er bundet til å stemme ja til å øke bompengeutgiftene. Stortinget stemmer over tre store bompengeprosjekter 19. juni.

– Dette er prosjekter i Nasjonal transportplan som vi har vært med på å vedta, og som vi nå sørger for at blir realisert, sier hun.

Noe av bakteppet for den interne uroen i Frp er at Folkeaksjonen nei til mer bompenger har vokst seg langt større enn Frp i Bergen. Samtidig vedtas nye bompengefinansierte prosjekter, både nye motorveier og byvekstpakker, på løpende bånd mens Frp har både samferdselsministeren og finansministeren.

Les også: Bompengeopprøret kan få konsekvenser for E18-utbygging

Enstemmig

Partiveteran og en av drivkreftene bak partiets bompengestrid, Carl I. Hagen slår fast at partiledelsen har 14 dager på seg til å forhandle med de andre partiene.

– Disse tre store bompengeprosjektene som Frp støtter, må nedskaleres kraftig, og det forventer jeg at vil skje i forhandlingene. Eksisterende bypakker må nedskaleres kraftig, og så må vi blant annet se på Oslopakke 3. Vi er villige til å revurdere Fornebubanen, sier Hagen til NRK.

Det var et enstemmig Frp-landsstyre som onsdag ga partiets ledelse klar beskjed om å sette seg med de tre øvrige regjeringspartiene for å få mer gjennomslag i bompengesaken.

– Det har vært et godt, men svært krevende landsstyremøte. Vi er enige om å jobbe for å få mer gjennomslag og fikk tydelige tilbakemeldinger. Vi må få mer gjennomslag, sa partileder Siv Jensen på en pressebrifing etter møtet.

(©NTB) 

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?