To betongblokker i vei
FLYTTES: Ved Fagerheimgata på Oslo øst flyttes disse betongsperrene. Dermed slipper beboerne i fire bygårder å alltid betale når de skal ut med bilen sin. Foto: Geir Røed
Oslos nye bompengesystem:

Bomstasjon-fellene: Åpner i øst, forblir stengt i vest

På østkanten i Oslo flyttes betongklosser slik at beboere kan komme seg ut av egen eiendom uten å måtte betale bompenger. På vestkanten blir det ingen løsning, og beboerne må fortsatt betale hver gang de skal ut med bilene sine.

Del denne artikkelen

Motor har fortalt om beboerne ved Fagerheimgata på østkanten i Oslo som blir stengt inne av bomstasjoner med 57 skritts mellomrom, og beboere langs Sørkedalsveien på vestkanten som i mer enn 10 år har vært stengt helt inne av én bom.

Nå løser det seg for beboerne på østkanten.

Oslo kommune flytter nå betongsperrer, slik at beboerne i fire bygårder kan kjøre ut i bakgater. Dermed slipper de å kjøre ut i Fagerheimgata hvor de to bomstasjonene nå står.

Les også: Så mye faller bominntektene i Oslo

Settes opp veibom

Endringen fører til at beboerne i bygårdene kommer seg til bydelen, skole og nærbutikker uten å passere bomstasjoner.

Uten endringen måtte de betalt bompenger hver gang de skulle kjørt ut fra egen eiendom.

Men for å hindre at også andre bilister enn beboerne i de fire bygårdene bruker den nye åpningen i bomringen, settes det opp en veibom ved innkjøringen fra Fagerheimgata som kun brannvesen, sykebiler og lignende kan passere.

Les også: Elbilistene sparer 1,2 milliarder kroner i bompenger

«Litt problematisk»

For ca. 1700 beboere i flere sameier og borettslag langs Sørkedalsveien blir det ingen løsning, selv om Statens vegvesen og Oslo kommune flere ganger har vurdert å flytte bomstasjonen som stenger beboerne inne, eller å la bilene kjøre gjennom en åpning i midtrabatten.

I et notat heter det at plasseringen av bomstasjonen er «litt problematisk».

Men flytting av bomstasjonen vil i stedet ramme andre beboere på samme måte, og åpning av midtrabatten anses som farlig for trafikksikkerheten.

Mann foran midtdeler i veiMÅ ALLTID BETALE: Mirko Malavrazic, styreleder i Volvat borettslag, og ytterligere 1700 andre beboere langs Sørkedalsveien slipper ikke unna. Hver gang de skal bruke bilen må de gjennom bomstasjonen i Sørkedalsveien. Foto: Tomm W. Christiansen

Ingen rett på bomfri utkjørsel

Dermed blir det ingen endringer.

– Det er dessverre ingen andre løsninger for denne bomstasjonsløsningen, skriver Ane Cecilie P Stepaschko i Statens vegvesen i en epost til Motor.

Bomstasjonsplasseringen rammer også flere næringsdrivende i området og deres kunder, blant annet den store XXL-butikken.

Vegvesenet understreker at man gjør det de kan for ikke å stenge beboere inne av bommer. Men ingen har rett på bomfri utkjørsel fra eiendommen sin.

Imidlertid blir det fra 1. juni litt billigere for alle dem som er stengt inne av bom langs Sørkedalsveien.

– Timesregel og halv takst i hver retning bedrer situasjonen marginalt, sier Stepaschko. Rabatten for brikkebrukere øker også – fra 10 til 20 prosent.

Les også: Dette brukes bompengene på i Oslo