Portrett av Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet
AKSJONERER: Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet sier de har fått «indikasjoner» på at en del av markedsføringen rundt leasing ikke oppfyller kravene i markedsføringsloven. Foto: Kimm Saatvedt
Forbrukertilsynet skal sjekke leasing-markedsføring:

Går til aksjon mot leasing-reklame

Forbrukertilsynet vil nå aksjonere mot markedsføringen av tilbud på leasing av bil. Stadig flere nordmenn leaser bil framfor å kjøpe.

Del denne artikkelen

– Hvis du markedsfører leasing av bil med for eksempel månedsleie må du oppgi hele totalbeløpet, og du må stå ved den prisen som er markedsført, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

Bilmarkedet er i stor endring, og mange er usikre på hva slags bil det lønner seg å kjøpe. Derfor er det mange som velger å lease bil for å unngå stor risiko på et eventuelt verdifall på bilen.

Det gjør at leasing er et marked som er og har vært i sterk vekst.

Avdelingsdirektøren i Forbrukertilsynet sier de har fått «indikasjoner» på at en del av markedsføringen rundt leasing ikke oppfyller kravene i markedsføringsloven, og at de ikke gir forbrukerne gode nok opplysninger.

Det gjelder særlig opplysninger rundt totalpris, bindingstid samt det å gi forbrukeren oversikt over alle kostnader som er forbundet med leasing i hele leasingperioden.

Les også: 10 trinn til trygg leasing

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?

Har bedret seg

– Er dette en del av bilbransjen dere får mange markedsføringsklager på?

– Det er ikke en ukjent problemstilling, for å si det sånn, sier Jo Gjedrem.

Han understreker likevel at bilbransjen og leasing ikke er et område som peker seg spesielt ut når det gjelder klager.

Mye av markedsføringen om tilbud på leasing har bedret seg etter at Forbrukertilsynet gikk bransjen nærmere etter i sømmene for fem år siden.

– Vi så helt klart en bedring, men nå kan det virke som om ikke alle lenger er like presise i markedsføringen sin, sier Gjedrem.

Derfor går Forbrukertilsynet til aksjon og vil i nær framtid føre tilsyn med flere av tilbudene om leasing som er på markedet.

Les også: Forbrukerrådet advarer mot manipulering med leasingprisene

Tvangsmulkt

– Frykter dere at leasingkunder er blitt lurt?

– Vi frykter i hvert fall at de ikke får gode nok prisopplysninger, sier Gjedrem.

– Hva kan bli resultatet av tilsynet dersom dere finner at en bedrift har brutt markedsføringsloven?

– De vil bli bedt om å endre markedsføringen. Ved gjentatte brudd kan det bli tale om tvangsmulkt.

Hvis Forbrukertilsynet finner brudd på markedsføringsloven vil ikke dette automatisk gi forbrukeren rettigheter slik at man for eksempel kan gå med loven i hånd og kreve en annen pris enn den man har fått.

Det kan derimot forhindre at loven brytes i nye markedsføringskampanjer. Dette gjelder alle bransjer generelt.

Les også: Her er leasingfellene du må passe deg for