DET MESTE SKJER UNDER OVERFLATEN: Utvendige oppgraderinger er VW som vanlig mer forsiktig med. Nykommeren Volkswagen Passat GTE har fått en mer gapende spoiler – slik moten er for tiden Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Volkswagen Passat GTE – den beste elbilen i fem mil

Passat er langt på vei en komplett stasjonsvogn. Nå har den også fått ladehybridteknologi til å takle en vanlig dag på strøm. Det gjør den til et opplagt førstevalg for mange bilkjøpere.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Passat GTE (ladbar hybrid, forhjulsdrift, automat, hengerfeste)

Pris: 561.107 kroner

PLUSS: Elektrisk rekkevidde, plass, komfort, krefter

MINUS: Høyere vekt, mindre bagasjerom

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån:  7.296 Forsikring:  9.415 Verdifall per år: 60-70.000 Service/vedlikehold: 5.850 Dekk:  4.650 Forbruk:  4.823 Bompenger:  18.144 Trafikkforsikringsavgift: 2.865 Til sammen:  116.853 Pris per km:  7,88 kr

Batteriet har vokst fra 9,9 til 13 kWt, uten at det tar større plass. Rekkevidden etter den strengere og langt mer realistiske målenormen, kalt WLTP, er oppgitt til 55 kilometer. Under lanseringen i Tyskland tidligere i sommer, kjørte Motor 51 kilometer på strøm.

En gjennomsnittseuropeer kjører 39 kilometer daglig. Du har med andre ord en ypperlig elbil til alle praktiske gjøremål det meste av året, forutsatt at du er flink til å lade.

Hvis ikke, har du bare en tyngre bensinbil, som også har 177 liter mindre bagasjeplass på grunn av all teknologien som må stables under bagasjeromgulvet.

Dermed er egentlig de få minuspunktene ved Passat nevnt: Vekt, bagasjeplass – og for noen, fraværet av firehjulsdrift.

Les også: Motor har testet Volkswagen Passat GTE 2019

Effekten er den samme som før når bensin- og elmotoren samarbeider: 218 hester. Det gir naturligvis en formidabel akselerasjon.

Viktigere er det solide dreiemomentet, dobbeltkløtsjautomaten som fungerer utmerket i daglig bruk, og den generelt solide støydempingen.

I kjent stil er VW forsiktig med sine utvendige oppgraderinger. Nykommeren har en mer gapende spoiler – slik moten er for tiden. Men vi vil ikke påstå at den er blitt penere.

Under overflaten har det skjedd mer.

VW har dyttet inn alt det siste konsernet har av moderne sikkerhetsteknologi, inkludert en ny funksjon kalt «Emergency Steering Assist», der bilen hjelper deg å bremse under en akutt unnamanøver.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019