Mann på scene
KLARER IKKE STANSE: – Ulovlige bilverksteder gjør store sikkerhetskritiske reparasjoner, uten at de tar hensyn til deg som kunde, sier Jon Molnes, leder for krimenheten i Statens vegvesen. Foto: Peter Raaum
Bilbransjen etterlyser flere kontroller:

Ulovlige bilverksteder omsetter for milliarder

Statens vegvesen greier ikke å fjerne 500 ulovlige bilverksteder. Verkstedene omsetter for flere milliarder kroner årlig.

Del denne artikkelen

– De ulovlige verkstedene mangler gjennomgående både kompetanse og verktøy. De gjør store sikkerhetskritiske reparasjoner, uten at de tar hensyn til deg som kunde, sier Jon Molnes, som leder krimenheten i Statens vegvesen.

Han mener de ulovlige verkstedene bare er opptatt av én ting:

– De vil maksimere profitten.

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Rettssak i samme by

Under et seminar på Arendalsuka ble det satt fokus på bilsvindel.

I samme by skal norgeshistoriens kanskje største bilsvindelsak til vinteren opp for retten. Den tidligere bilforhandleren og biloppretteren Geir Egil Olsen må svare for en omfattende tiltale.

Det siste året er også flere andre bruktbilforhandlere dømt, mens Statens vegvesen har aksjonert mot flere ulovlige bilverksteder.

Men nye ulovlige verksteder dukker raskt opp, og bilbransjen er ikke fornøyd.

Les også: Ekspertenes bruktbilråd

For få kontroller

– Statens vegvesen har ikke nok ressurser. Det føres altfor lite tilsyn med verksteder. Tilsynsvirksomheten har økt, men tidligere var det tilnærmet null tilsyn, hevder Tor Simonsen, leder for drift og utvikling i Norges Bilbransjeforbund.

Bilbransjeforbundet har beregnet at de ulovlige bilverkstedene omsetter for tre milliarder kroner årlig i verkstedtjenester. Hverken de ulovlige eller de godkjente verkstedene har nok tilsyn.

– I dag får de tilsyn i gjennomsnitt hvert tiende år. Dersom det hadde blitt økt til hvert fjerde år ville det vært ufattelig mye bedre. Det er ikke godt nok i dag, sier Simonsen.

Og når et verksted tas, mangler dessuten Statens Vegvesen effektive nok sanksjonsmuligheter, hevder bilbransjen.

Les også: Stor test: Så langt går elbilene

Sparer penger

Det er ikke bare privatbilistene som bruker de ulovlige verkstedene.

– Vi ser at kundene til de ulovlige bilverkstedene også er bedrifter, sier Jon Molnes i krimenheten i Statens Vegvesen.

Han antar noen gjør det fordi de ikke vet at bilverksteder skal være godkjent.

– Men for noen bedrifter ser vi at det også er en måte å redusere kostnadene på.

vegvesenets sider kan du finne ut om verkstedet ditt er godkjent. Godkjente verksteder skal også ha et godkjenningsskilt synlig.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!