Blå bil skrått forfra
LEKKER: Lexus RC er en bil folk snur seg etter. Den er både elegant og sporty – og den takler hverdagslige utfordringer mye bedre enn man kanskje tror. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Prøvekjøring av Lexus RC:

For deg som ikke MÅ ha SUV

En Lexus RC takler de fleste hverdagslige gjøremål som en hvilken som helst SUV – bare med mye mer stil og sjarm.

Del denne artikkelen

Bil er følelser.

Og den beste av dem alle er når du har lyst til å kjøre bil bare for bilens skyld.

Eller ikke har lyst til å stoppe.

Sånn er det med denne Lexusen. 

Vi våger påstanden at du sjelden vil føle det samme med en SUV i samme prisklasse.

Lexus RC har en startpris på 567.200. Vår testbil koster rundt 100.000 kroner mer. Sammenliknet med en SUV, kan dette fort virke veldig dyrt for en bil med fire seteplasser, to dører, bakhjulsdrift og koffertlokk.

Men som for alle andre bilkjøp: Hva er behovet?

Eller kanskje mer relevant i dette tilfellet: Hvilke behov kan du greit overse – mot å få en bil som også appellerer til følelsene dine?

Les også: Lexus ypper til priskrig med ny SUV

Bil i bakkeKJØREMODUS: Vi trivdes best i kjøreprogrammet «Eco». Skal du opp på hytta en vinterdag, kan kanskje «snow» hjelpe deg litt. Men bakhjulsdrift og lav bakkeklaring gir uansett begrensninger.

Interiør i bilELEGANT: Instrumentpanelet følger den tradisjonelle stilen til Lexus, med den analoge klokken som blikkfang i midten.

Midtkonsoll på bilKRONGLETE: Touchpadden som styrer skjermfunksjonene er svært følsom – og krever tilvenning. 

Stillhet!

RC har et utseende som lover mer enn det holder. Det er utelukkende positivt ment denne gangen. For visst ser den temmelig rå og sporty ut. 

Eller som noen vil si: Ukomfortabel, stiv, bråkete.

Fordommene justeres når du trykker på startknappen: Stillhet. Bare noen lys i instrumentpanelet forteller deg at den elektriske delen av hybridteknologien har vekket 223 hester.

Inntrykket underbygges når du begynner å kjøre. Den velkjente hybridteknologien koblet til et trinnløst automatgir trekker deg sømløst opp i fart. Mildt og vennlig.

Konklusjonen kommer et stykke opp i hastighet, og gjerne på litt svingete vei – altså de vi har flest av i Norge: Dette er først og fremst en bil med formidabel kjørekomfort. RC har den lave sportscoupéens veigrep og styrerespons og den store luksuslimousinens lave støynivå og tilstrekkelig med hestekrefter.

Les også: Lexus NX i test – kundefavoritten leverer!

Tips fra NAF
Sulten bak rattet?

Artig å utfordre

Det er absolutt mulig – og også ganske artig – å utfordre bilens egenskaper.

Du har tre innstillinger på kjøreprogrammet. I Sport-modus kommer kreftene umiddelbart, og du merker at understellet jobber aktivt i svinger og over ujevnheter. Men vi trivdes best i Eco-modus – der bilens komfortable egenskaper er mest framtredende. Og med en bonus i form av et bensinforbruk nesten nede på 0,5 liter på mila.

Lexus er som kjent forfinede utgaver av Toyota. Det merkes.

Spesielt på støydempingen, som er en av få svakheter på nyere Toyota. Motoren i en Lexus føles mest diskret brummende når du gasser litt ekstra, ikke rå og pint. Støyen fra underlaget har en behagelig frekvens, ikke den plutselige hardheten på grov asfalt som presser mot trommehinnene.

I tillegg kommer en generell detaljkvalitet og følelse i brytere og spaker som er et hakk opp fra både Toyota og biler flest.

Les også: Prøvekjøring av Lexus ES – en lekker markering

Baksete i bilFIRESETER: Baksetet er ok å sitte i hvis man ikke er for langbeint. Framstolen justerer seg elektrisk, men veldig tregt.

 Bagasjerom i bilGREI PLASS: Bagasjerommet er på 340 liter. Det store gulvarealet gjør at plassen føles større.Bil bakfra

Ypperste tetsjikt

Det meste av betjening er logisk og lett å lære. Men touchpaden i midtkonsollen, som styrer funksjonene på infoskjermen, krever tilvenning. Den er særdeles følsom for berøringer. Mer eksklusiv enn brukervennlig kanskje.

Men hva med fornuften? 

Du mangler bakdører på sidene. Trenger du barnestoler, så blir det tungvint. Har du større passasjerer, så kommer de greit inn i baksetet. Og der sitter de godt, med mindre de er veldig langbeinte.

Bagasjerommet er på 340 liter. Det virker faktisk større på grunn av den ganske store gulvflaten – og er lett å laste. Seteryggen er også delbar, men lastekanten er høy. Tilhengerfeste er ikke tilgjengelig. Bakhjulsdrift og lav bakkeklaring (13,5 cm.) er selvsagt ikke optimalt på dårlige hytteveier.

Driftskostnader og brukererfaringer er også fornuftbaserte faktorer. Her er Lexus i det ypperste tetsjiktet. Lexus-eierne er bilverdens mest fornøyde kunder år etter år. 

Med en Lexus RC får du ikke den mest praktiske bilen. Men du får en av de mest komfortable og vakreste – og med overraskende gode hverdagsegenskaper og et ukomplisert eierskap.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?