IKKE OVERRASKET: Samferdselsminister Jon Georg Dale venter reaksjoner i Oslo på samme måte som i Bergen og Rogaland når 55 nye bomstasjoner åpner i hovedstaden 1. juni. Foto: Peter Raaum

Har statsråd, men ikke ansvar:

«En type forsvar som ikke slår godt an»

Bompengeprotestene forsterker seg der nye bomringer synliggjør at nye veier kommer med en pris. Hvorfor gir ikke det utslag på målingene for bompengemotstander Frp? – Folk har vanskelig for å se at det partiet som har statsråden, ikke skal ha noe ansvar for dette, sier valgforsker Bernt Aardal.

Publisert Sist oppdatert

Meningsmålingene i Stavanger/Sandnes og Bergen har ikke vært lystig lesing for Frp de siste ukene.

På aprilmålingen i Bergens Tidende falt partiet under fem prosent i landets nest største by, ned 3,9 prosentpoeng fra forrige valg.

I Stavanger er partiet midt på 8-tallet i siste måling, ned fra 10,9 prosent i 2015-valget, mens fallet er dramatisk i Sandnes – ned fra 24,1 til 17,0 prosent i siste måling fra Aftenbladet. Frp er imidlertid svakt opp i Bryne, Sola og Randaberg – andre jærkommuner nær bompengeopprøret i Rogaland.

I Drammen, der bompengedebatten har tatt full fyr, er partiet svakt ned på siste måling.

1. juni øker antallet bomstasjoner fra 29 til 84 i og rundt Oslo. Og da får vi den virkelige testen på om velgere faktisk sogner mot Frp når bompengeprotester skal gis politisk retning.

Les også: I 2019 åpner bommer som skal ta inn over 100 milliarder

– Hvorfor får ikke dere noen velgereffekt av bompengeprotesten, samferdselsminister Jon Georg Dale?

– Det vet vi ikke at vi ikke får. Som politiker lærer man seg at det har en tendens til å gå bedre i valg enn meningsmålingene antyder fra tid til annen. Alle som er mot bompenger hadde hatt mest å tjene på å kanalisere sitt engasjement gjennom Frp. Så får vi se til høsten hvor mange som er enige med oss i det.

– Det er ingen grunn til å tvile på at disse målingene speiler en holdning i folket?

– Det er det ingen tvil om. Og det overrasker ikke meg. Jeg har gått til valg på kamp mot bompenger. Jeg har stor respekt for folks frustrasjon over bompengene.

– Hvordan tror du det vil slå ut med nye bomsnitt i Oslo?

– Jeg tror at man vil få se reaksjoner i Oslo på samme måte som man har sett i Bergen og i Rogaland.

– Ikke noe som gavner dere, altså?

– Det har ikke vært det hittil.

Les også: Øker bomsatsene for å dekke bomregningen på E6

Forventet reaksjon

Valgforsker Bernt Aardal er tvilende til om bompengemotstandere kommer tilbake til Frp slik situasjonen er nå.

– Jeg tror heller de risikerer det motsatte, nemlig at denne protesten kan havne hos andre grupper. Som regjeringsparti kommer de i en klemme: De vil ha bort bompengene, og forsvarer seg med at andelen har gått ned. Det er en type forsvar som ikke slår godt an hos velgerne.

Aardal mener det er flere sider ved bompengene som får folk til å reagere:

– Før betalte man regningen for veien man kjørte på til den var nedbetalt. Så ble bommen borte. Det bidro til en forståelse for at man betalte for det man fikk. Det var synlig. I de ulike bypakkene er det nå ikke bare veier som skal betales, men like gjerne kollektivtrafikk og et ønske om å begrense biltrafikken. Den enkelte bilist kan fort føle at det ikke har noe med «min bruk» av veien å gjøre.

– Det ville være rarere om de ikke reagerte, sier Aardal.

Les også: Storprosjektene i Oslo «forutsatt finansiert med bompenger»

Et annet alvor

Han er slett ikke sikker på at det blir lettere for Frp i månedene som kommer:

– Politikerne har valgt å gjøre synlig en beskatning som ellers ville gått inn i den store potten. De har valgt en finansieringsmodell hvor man får diskusjon om virkningene, se bare på årets 1. mai-paroler. Da har situasjonen blitt annerledes enn før, og Frp får et forklaringsproblem. Deres forsvar for dette er langt vanskeligere.

– Er hele ordningen med bypakker i spill?

– I den grad disse protestene begynner å røre seg i de andre partiene – slik fagbevegelsens protester innad i Arbeiderpartiet antyder – må kanskje de store partiene begynne å revurdere saken. Og da kan det bli et ganske annet alvor over dette, for det er snakk om veldig mye penger, sier Aardal – og legger til:

– Oslo blir et stort spenningsmoment, når alle som bor innenfor bomringene plutselig også skal begynne å betale. En økning i skatten på 100 kroner observerer man ikke. Men 100 kroner i bompenger er en ekstra regning som er veldig synlig.

Les også: – Bompengesaken har sprengkraft

Nødbrems

I Rogaland har Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) krevd reforhandling av bypakken han var med på å vedta, foreløpig uten å vinne gehør hos statsråd Dale.

Og samtidig ruster Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) seg til kamp og stiller lister i kommunevalget både i Oslo og 11 andre kommuner, samt fire fylker.

Overfor NTB advarer valgforsker Johannes Bergh de etablerte partiene mot å tro at de kan demme opp for FNB ved å trekke i nødbremsen.

– Det er nok vanskelig for de etablerte partiene å lykkes med det. Listene er en protest mot de etablerte partiene, sier Bergh.

Han tror det bare er Frp som kan klare å kapre eller hente tilbake velgere blant dem som synes bompenger er valgets viktigste sak. Frp har riktignok sittet seks år i regjering og bestyrt Samferdselsdepartement mens bompengeinnkrevingen bare har økt.

– De har tapt en del troverdighet og sikkert også dannet grunnlaget for disse listene, men ifølge våre resultater har Frp fortsatt eierskap til samferdsel som sak, sier Bergh.

PS: Bakgrunnsanalyser av målingene i Bergen gjort blant drøyt 60 respondenter for FNB viser at knapt to tredjedeler av velgerne kommer fra regjeringsalliansen H/Frp/V/KrF, ifølge nettstedet Poll of polls.

Les også: Dale vil ikke love mer penger fra staten