STUDIETUR: Statsråd Jon Georg Dale (t.h.) med prosjektleder Lise-Lotte Bjarnadottir og regionvegsjef Per Morten Lund under befaring langs den såkalte østkorridoren i Oslo torsdag. Foto: Peter Raaum

Lover å fjerne bommene, men planlegger med bompenger:

«Forutsatt finansiert gjennom bompenger»

Samme dag som Oslo Frp flagger å fjerne alle bomstasjoner hvis de kommer i byråd, fikk samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) en tur gjennom det som blir et av Oslos største bompengesluk, østkorridoren. – Det er ikke til å legge skjul på at noen av disse prosjektene er forutsatt finansiert gjennom bompenger, sier han til Motor.

Publisert Sist oppdatert

Strekningen fra Klemetsrud, sørøst i Oslo, til Hovin og videre opp gjennom Groruddalen vil være et av de største veiprosjektene innenfor Oslopakke 3, som er navnet på den overordnede planen for utbygging og finansiering av vei og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

Detaljene for den såkalte østkorridoren er på langt nær klare, men i de foreløpige kalkylene ligger bompengeandelen nær 60 prosent.

Når Oslo om kort tid nesten tredobler antall bomstasjoner – fra 29 til 83 – er ingen av disse knyttet til de to desidert største veiprosjektene, korridorene i retning øst og vest ut av hovedstaden.

Bilistene skal ta nær åtte milliarder kroner av regningen for østkorridoren gjennom bompenger. Den er foreløpig beregnet å koste rundt 14 milliarder.

Les også: Vil halvere bompengene med moms på elbiler

Skal reduseres

Statsråd Dale var på befaring med Statens vegvesen langs østkorridoren torsdag, og ville etterpå ikke svare direkte på om den utbyggingen er mulig uten bompenger.

– I utgangspunktet er det inkludert bompenger for disse prosjektene. Men Frp jobber intenst for å se hvordan vi kan få ned bompengeandelen også i fremtidige utbygginger. I regjeringsplattformen sier vi at bompengeandelen skal reduseres i neste Nasjonal Transportplan (NTP), men det er ikke til å legge skjul på at noen av disse prosjektene er forutsatt finansiert gjennom bompenger, sier han.

– Du og din forgjenger snakker ofte om at bompengetrykket i noen grad skyldes lokale vedtak og tilslutninger til byvekstavtaler. Er dette prosjektet annerledes?

– Deler av dette handler delvis om å lage en trafikkorridor på utsiden av Oslo, slik at vi få vare- og tungtransporten fram på en måte som også ivaretar Oslos innbyggere – fordi du slipper å tyne all trafikken inn gjennom bo-områdene. Og det er et viktig prosjekt. Jeg jobber alltid for å redusere bompengene så mye som mulig, men i noen prosjekt ligger det som forutsetning i finansieringsgrunnlaget – og så får vi se i neste NTP hvor langt Frp får gjennomslag.

Les også: Nå har vi over 250 bomstasjoner i Norge

Lover å fjerne alle

Frps førstekandidat i Oslo, Aina Stenersen, varsler samtidig at bompenger blir en hovedsak for Frp i valget og lover å fjerne alle bomstasjonene i Oslo om partiet havner i byråd, melder NTB.

Det er ikke klart hva det vil få av betydning for gigantprosjektene ut og inn av hovedstaden.

– Vi skal være veldig synlige, for dette her er en veldig usosial innføring av nye avgifter. Dette rammer veldig mange lavtlønte i Oslo, småbarnsforeldre, pensjonister og andre, sier Stenersen til Nettavisen.