Personer rundt et møtebord
HVEM VET? Ingen har oversikt over hvilke økonomiske konkvenser et nei til rushtidsavgift vil ha for bypakke Nord-Jæren, som nylig møtte samferdselsminister Jon Georg Dale (i midten) for en første avklaring.
Ny bomring åpner:

Taper store inntekter uten rushtidsavgift

På Jæren vil mange ikke ha den høye rushtidsavgiften i bomringen. Men ingen har beregnet hvor mye penger man vil tape – og hvilke konsekvenser det får.

Del denne artikkelen

1. oktober åpner den nye bomringen på Jæren.

De siste ukene har protestene vært høylydte. Aksjonister og flere politikere protesterer spesielt mot rushtidsavgiften, som dobler bompengesatsene i rushtiden – på hverdager kl. 07-09 på morgenen og kl. 15-17 på ettermiddagen.

Randaberg kommunestyre og Sandnes bystyre har vedtatt at de ikke ønsker ikke rushtidsavgiften. Også i Sola kommune murres det.

Les også: – Må være enige om bypakke-endringer

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?

Ingen oversikt

Bypakken for Nord-Jæren finansieres hovedsakelig med bompenger. Dersom dobbel sats i rushtidene fjernes vil det bli enorm inntektsnedgang for bypakken.

Men foreløpig har ingen regnet på hvor mye penger man vil tape på å fjerne rushtidsavgiften – og konsekvensene av det.

– Uten rushtidsavgift vil man tape en god del inntekter, sier Stine Haave Åsland, sekretariatsleder i Bymiljøpakken.

– Hvor mye vil man tape?

– Jeg kan dessverre ikke være mer konkret på tall. Vi jobber nå med en analyse som skal se på konsekvensene av å ikke ha rushtidsavgift.

Les også: Innkreving av bompenger koster 730 millioner

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Porteføljestyring

Bypakken for Stavanger og Sandnes-regionen har såkalt porteføljestyring. Det innebærer at de mange prosjektene som bompengene og offentlige bidrag skal finansiere er satt opp i en prioritert rekkefølge.

Lavere inntekter fører til at man får pengetrøbbel.

– Styringsgruppa for bypakken har da en rekke muligheter, som å ta ut prosjekter, redusere kostnadene i prosjektene, forlenge bompengeinnkrevingen og skaffe mer inntekter, sier Åsland.

Les også: Så lenge må du vente på elbil

– For dyrt

Passeringer utenfor rushtiden koster 22 kroner fra 1. oktober. I rushtiden dobles prisen til 44 kroner. Bombrikke gir 20 prosent rabatt.

NAF er ikke imot rushtidsavgift. Men de vil ikke ha både rushtidsavgift og vanlig bompengeinnkreving.

– NAF har forståelse for at biltrafikken må reguleres inn til de største byene. Når rushtidsavgiften kommer på toppen av bompenger blir imidlertid totalsummen for høy, sier rådgiver Line Lillebø Osfoss i NAF.

NAF mener bompenger og rushtidsavgift ikke kan være en del av samme pakke. De mener det blir feil med grunnfinansiering som er avhengig av bompenger.

– Det gir unødvendig dyre hverdagsreiser for våre medlemmer, sier Lillebø Osfoss.

Endringer i avtalen om bypakke og bomring på Jæren krever enighet mellom de fire berørte kommunene og fylkeskommunen. Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune har ikke gjort nye vedtak.

Les også: Dette er tabellene som bør avgjøre ditt dekkvalg