Utsnitt av to dekk
FLOPP OG TOPP FOR SAMME DEKK: 2017-dekket fra Pirelli rullet i snø til venstre og det tilsynelatende identiske dekket fra 2018 til høyre. Den store forskjellen ligger i det du ikke ser.
Vinterdekktesten 2018:

Tok grep – og havnet på pallen

Etter en skuffende 8. plass til Pirellis piggfrie dekk i fjorårets test, tok den norske importøren kontakt med sjefene i Milano. De lyttet nøye. Nå er italienerne tilbake blant de aller beste.

Del denne artikkelen

Årets utgave av Pirelli Ice Zero FR ser prikk lik ut fjorårets. Verken bokstavkombinasjonen eller mønsteret tilsier at det er gjort endringer.

Men resultatene forteller en annen historie: 8. plass i 2017, 2. plass i år.

Og forklaringen ligger i det du ikke ser:

Gummiblandingen og størrelsen på fotavtrykket, altså gummien som er i kontakt med underlaget.

Les også: Her er den store vinterdekktesten

Tips fra NAF
Det du må huske om dekk og dekkskift

Bedre friksjon

– En ny gummiblanding sikrer bedre friksjon mot is og snø, sier Jon Tafjord, salgsdirektør i Gummi-Centralen, som har importert Pirelli i over 30 år.

Det var Gummi-Centralen som, sammen med det nordiske Pirelli-kontoret i Stockholm, tok grep da Pirelli skled nedover på resultatlistene.

I årets test er det bare Continental som er ørlite bedre i disiplinene på is. Også på snø hevder Pirelli seg bra.

Det nevnte fotavtrykket er altså blitt større.

Les også: Dette er den viktigste oversikten for deg som skal ha dekk

Skulderpartiet rettet

– Det har skjedd ved at skulderpartiet på dekkene er rettet ut litt. Mønsteret er ikke rørt, det ser vi på som nærmest optimalt, sier Tafjord.

Han er naturligvis strålende fornøyd med at innspillene fra Norden er tatt til etterretning – og at de har vist seg såpass utslagsgivende i årets vinterdekktest.

Tips fra NAF
Hvordan var det nå igjen med dekktrykk og mønster?