GOLF-KONKURRENT: Toyota forventer at 95 prosent av kundene i Norge vil velge hybridutgaven av nye Toyota Auris. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Toyota-presentasjon på Genève-utstilling:

Folkebilen blir sexy

Toyotas hovedkonkurrent til Golf har blitt en skikkelig spreking. Tredje generasjon av folkebilen Auris er blitt lenger, lavere og kommer til Norge med en 180 hesters hybrid.

Publisert Sist oppdatert

Toyota har gjort en rekke spreke framstøt for å friske opp imagen og tiltrekke seg kunder som ønsker noe mer enn driftsikkerhet og lavt forbruk:

Den lille fargeklatten Aygo og crossoveren C-HR er to gode eksempler.

Men gamle oppfatninger er tunge å vende.

Nå har turen kommet til folkebilen Auris, en fornuftig traver på øverste del av salgsstatistikken de siste årene. Den nye utgaven – generasjon tre – ble vist fram for første gang på bilutstillingen her i Geneve.

Les også: Lanserer et titalls el-modeller

Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, gleder seg.

– Vi ønsker naturligvis å utvide kundegruppen. Og nye Auris ser virkelig sportslig ut. I tillegg blir den enda bedre å kjøre, ettersom den er laget på vår nye plattform (TNGA), sier han til Motor.

Sjefen for Toyotas designavdeling, Simon Humphries, går enda lenger i karakteristikken.

– Vårt primære mål med nye Auris var å skape den dristigste og mest dynamiske kompaktbilen på markedet, uten at det skulle gå på bekostning av et funksjonelt interiør, forklarer han.

Nye Auris er forventet på det norske markedet i første kvartal av 2019, og da selvsagt også som stasjonsvogn. Men de friske designelementene til tross, hovedkonkurrenten er den samme:

– Det er selvsagt Golf, sier Olsen, som tror at over 95 prosent av kundene kommer til å velge Auris som hybrid.

Toyota er en pioner innenfor hybridteknologi - og vil tilby Auris i to varianter: Den tradisjonelle hybriden på 122 hestekrefter, som vi kjenner fra dagens Toyota-produkter, samt en helt nyutviklet variant på hele 180 hestekrefter.

Nye Auris er 40 mm lengre enn forgjengeren og 30 mm bredere, mens overhenget i fronten er 20 mm kortere. Bilen er også 20 mm lavere.

– Ved å utnytte det lave tyngdepunktet i TNGA-plattformen har vi klart å skape en bil med en lett og smidig silhuett. Når man beveger seg bakover på bilen ser man at designen blir tøffere, med en lav og bred avslutning på hekken – akkurat slik europeiske kunder vil ha det, sier designsjef Humphries.

De fremre hjørnene på bilen skal likne et katamaranskrog, og det samme temaet hentes opp i stylingen på bakfangeren. Man kan også få valgfritt to-delt fargevalg, som kombinerer eksteriørfarge med svart finish på taket og på vindusstolpene.

Les også: Toyota lover batteri-revolusjon