HEMMELIG: Audi har bokstavelig talt lettet litt på sløret rundt e-tron i Geneve. Med ujevne mellomrom har kamuflasjen blitt fjernet – mest for å vise et nytt lag med distraherende farger og mønstre.

Norske kunder styrer Audis prestisjeprosjekt:

Dette er den største Audi-nyheten på 38 år

4000 nordmenn har allerede betalt 20 000 kroner hver for å sikre seg god plass i køen til Audis nye hel-elektriske SUV e-tron. Produsentens viktigste nyhet siden «Quattro».

Publisert Sist oppdatert

De norske kundene har også hatt noen ord med i utviklingen av den prestisjetunge modellen.

– Den kan blant annet ha hengerfeste, det har vært et ønske fra de som har vist sin interesse. Norske kunder sitter på mye kunnskap, og det tar fabrikken hensyn til, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef hos Audi.

Les også: Her er alle nyhetene fra vårens store bilutstilling

Produsenten har bokstavelig talt lettet litt på sløret rundt e-tron her i Geneve. Med ujevne mellomrom har kamuflasjen blitt fjernet – mest for å vise et nytt lag med distraherende farger og mønstre.

Spenningen skal ivaretas så lenge som mulig, selv om den produksjonsklare modellen faktisk er klar allerede i løpet av året.

Men man sitter likevel igjen med et godt bilde av en stor og kompakt SUV. Størrelsesmessig havner den et sted mellom dagens modeller Q5 og Q7 – med plass til fem personer og rikelig med bagasje.

Det er ikke bare den svært så elektrifiserte bilparken som gjør Norge interessant. Også klimaet. 250 prototyper av e-tron har tilbakelagt mer enn fem millioner kilometer under tildels ekstreme forhold på fire ulike kontinenter, inkludert skandinaviske vinterveier.

– Det er jo veldig gøy at det ser på oss som et miljø som er viktig for utviklingen av nye modeller, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, til Motor.

Og nye e-tron er ikke en hvilken som helst nykommer.

Den danner DNA'et til det som skal være en hel-elektrisk modellportefølje fra Audi innen 2025. Allerede i 2020 skal Audi ha tre helelektriske biler på markedet, med e-tron først ut.

Les også: Vanvittige prisforskjeller på parkering i storbyene

– Dette er en viktigste lanseringen siden «Quattro», sier Sinervo.

Quattro er som kjent Audis egen betegnelse på firehjulstrekk, og den første Audi Quattro ble introdusert i 1980.

I tillegg til møtet med skandinavisk klima og veinett, har e-tron opplevd ekstrem varme i Afrika, høye fjell i Asia, tett bytrafikk i Kina, samt en rekke runder på beryktede Nürburgring. Totalt 85.000 timer, eller en distanse som tilsvarer 125 runder rundt jordkloden.

Rekkevidden er ennå ikke offentlig, men 500 teoretiske kilometer er nok et realistisk tall. I tillegg skal den kunne lades på under en halvtime.

Les også: Nye Audi A6 er større og smartere