Skisse over bilmotor
FULL PAKKE: Med ny mild hybrid blir Kia første selskap som tilbyr kundene hybrid, plug-in hybrid, elektrisk, og 48-volt teknologi i sin modellportefølje Foto: Kia
Skal ha ned utslippene:

Lanserer mild hybrid-løsning på Kia Sportage

Kia skal ha ned forbruk og utslipp forut for overgangen til ny testsyklus, og introduserer nå mild hybrid på Kia Sportage.

Del denne artikkelen

Fra 2019 kommer også tredje generasjon Ceed med samme drivlinje, EcoDynamics+.

Introduksjon skjer på SUV’en Sportage fra høsten 2018.

Løsningen reduserer CO2-utslipp fra forbrenningsmotoren ved å bidra med elektrisk kraft fra et 48 volts batteri under akselerasjon, og gir gjennom en mild-hybrid startgenerator (MHSG) også mulighet til å forlenge tiden forbrenningsmotoren kan være avslått under kjøring, skriver Kia i en pressemelding.

Les også: Kia vinner i rekkevidde-test

Drivlinjen med 48V mild-hybrid er den første som lanseres som del av Kias el-strategi. Med mild hybriden blir Kia den første bilprodusenten som tilbyr kundene hybrid, plug-in hybrid, elektrisk, og 48-volt teknologi i sin modellportefølje.

Kia vil lansere 16 nye modeller med alternative drivlinjer innen 2025, inkludert fem nye hybrider, fem nye plug-in hybrider, fem elbiler, samt en brenselcelle bil som kommer i 2020.

Med den nye drivlinjen med 48V mild-hybrid vil Kia tilby renere dieselmotorer, og hevder teknologien reduserer CO2-utslipp med opp til fire prosent etter den nye WLTP-syklusen

Kias mild-hybrid teknologi har et 0.46 kWh 48-volt lithium-ionbatteri og en ny mild-hybrid startgenerator (MHSG). Starteren kontrolleres elektronisk via en inverter, og systemet veksler sømløst mellom to modus; ‘motor’ og ‘generator’.

Les også: Sjekk vår test av Kia Optima

Under akselerasjon vil MHSG-enheten gi opp til 10 kW med elektrisk ytelse i ‘motor’ modus, som reduserer belastningen på motoren og gjennom det reduserer utslippene. I ‘generator’ modus regenereres energi som lader batteriene når gassen slippes opp og under bremsing.

Avhengig av modell vil batteriet på 48V plasseres under gulvet i bagasjerommet.

Kias EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje er kompatibel både med manuelt og automatgir, og alle typer hjuldrift.

Drivlinjen vil også tilpasses for bensinmotorer. Mer detaljerte planer for bruken av den nye mild-hybrid teknologien vil komme de neste månedene.

Les også: Vi har testet Kias lille plug-in-hybrid