C5 Aircross
AIRCROSS: Designmessig er Citroën tilbake på et spennende spor – også det i god tradisjon. Man må forholde seg aktivt til løsninger og vinkler og fargevalg. Man blir aldri likegyldig.
Motor har kjørt nye C5 Aircross:

Dette skal bli komfort-kongen

Citroën vil ta tilbake posisjonen som ledende på komfort. Med et nytt og avansert fjæringssystem ruller den kompakte SUV-en C5 Aircross inn i den tøffeste av alle klasser for tiden.

Del denne artikkelen

Motor har fått prøve den nye modellen som ifølge Citroën skal sette en ny standard for komfort i en klasse med sterke konkurrenter som Nissan Qashqai, Ford Kuga og Skoda Karoq – og selvsagt bilene den deler plattform med: Peugeot 3008 og Opel Grandland.

Stikkord: Fjæringskomfort, seter og plass.

I dette sjiktet av forhjulsdrevne SUV’er bør med andre ord ikke C5 Aircross bikke over 400.000 kroner med en godt utstyrt modell med 130 hk. bensinmotor og automat.

Modellen kommer på markedet mot slutten av året, med nevnte motor (automat/manuell) og også med en diesel på 180 hk (kun automat).

I løpet av 2019 kommer den også som ladbar hybrid.

Les også: Her er bilene som kommer

 C5 Aircross

Foreløpig er Citroën tause på spørsmålet mange i vinternasjonen Norge stiller seg: Kommer den til Norge med firehjulsdrift? Svaret ville nok blitt «høyst sannsynlig», ettersom den allerede er sluppet på det asiatiske markedet med denne drivlinjen.

Citroën er stolte av det nye fjæringssystemet, som de har hentet fra sine framgangsrike rallybiler – og som kler utviklingen til produsenten som gjorde hydraulisk fjæring til et begrep på det ytterste av komfort.

I 2018 er teknikken en annen og mindre kostnadskrevende: To små puter som sitter i støtdemperen, styrer hvordan demperne takler ujevnheter i underlaget. Teknikken er billigere enn luftfjæring, men skal gi en liknende effekt.

Les også: Tre produsenter med «samme» bil

C5 Aircross

Dessverre var det umulig for Motor å teste ut dette godt nok på en kort og strengt bevoktet prøvetur på lukket område i Paris og med maks-hastighet på 50 km/t. Men det var nok av små og skarpe ujevnheter, som underbygget inntrykket fra nye Citroën C4 Cactus, som har samme system.

På denne type underlag og i lav fart, er bilen like stumpete som konkurrentene. Oppe i fart på landevei, viser Cactus at det nye systemet har en verdi. Det gjør trolig C5 Aircross også. Men det får vi komme tilbake til i mer omfattende tester mot konkurrentene.

Heller ikke støynivået – som er en vesentlig komfort-faktor – kunne vurderes. Men vi registrerte at flere av bilene hadde den noe utradisjonelle dekkdimensjonen 205x55-19. I teorien skal dette være en støyvennlig dekkdimensjon, samtidig som den ivaretar det tøffe utseendet en SUV krever.

Les også: Slik kan de nye avgiftene ramme

Vi trenger ikke kjøre bilen for å oppdage et opplagt konkurransefortrinn: Bagasjerommet er blant de største i klassen. Det er oppgitt til å romme 580 liter, noe vi ikke helt klarer å forstå. Baksetet er også tredelt, der hvert sete kan skyves separat framover. Det gir uansett plass og fleksibilitet flere av konkurrenten ikke kan matche.

Designmessig er Citroën tilbake på et spennende spor – også det i god tradisjon. Man må forholde seg aktivt til løsninger og vinkler og fargevalg. Man blir aldri likegyldig.

– Vi vil at man skal se fronten først i trafikken. Den skal være sterk og maskulin, sier designsjef Andrew Cowell.

C5 Aircross

Informasjonssjef Stian Gihle hos importør Bertel O. Steen tror nye C5 Aircross vil appellere til mange tidligere eiere av den mer tradisjonelle C5, som kom som stasjonsvogn og sedan. Han forteller om trofaste kunder som har eid både fire og fem C5, men som har etterlyst en arvtager i modellrekken.

Citroën-sjefene i Paris forteller at både komforten og plassen er ivaretatt fra Citroëns beste modeller. I tillegg kommer høyden og oversikten man får i en SUV.

Les også: Dette kortet er like viktig som reiseforsikringen