Biler foran målseil på bilbane
TRE PÅ TOPP: Volvo XC40, BMW X2 og Skoda Karoq har vært testet av Motor og NAFs eksperter. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test av Volvo XC40, BMW X2 og Skoda Karoq:

Prisen for prestisjen

BMW er et etablert prestisjemerke. Volvo er et ferskt. Skoda har ingen ambisjoner om å bli det. Vi ser nærmere på hva du får for pengene – bortsett fra prestisjen – i det dyrere sjiktet av Europas raskest voksende bilklasse.

Del denne artikkelen

BMW X2, Volvo XC40 og Skoda Karoq er omtrent like store utvendig og kan defineres som kompakte SUV’er. I lengden skiller det bare seks centimeter mellom den korteste (X2) og den lengste (XC40).

Fellestrekk for biltypen er:

Høy sittestilling, god oversikt, enkel ut- og innstigning, høyere bakkeklaring og mer solide hjul som tåler en fortauskant, samt ofte mulighet for firehjulstrekk.

Men nedover i Europa er det få som ønsker å bruke mer penger og drivstoff på litt bedre framkommelighet.

(Klikk på bildene for å komme direkte til de enkelte testene)

BMW X2

BMW X2 er en litt leken variant av den mer fornuftige modellen X1. Mer spenstig i designet, mer sporty i stilen, litt mindre i størrelse.

Volvo XC40

Volvo XC40 er Volvos nye og hittil minste SUV. Den tiltrekker seg mange blikk og kommentarer – og forhåpentligvis, sett med Volvos øyne, også unge og urbane kjøpere.

PS: Vi synes Volvo'en bråkte så mye at vi måtte teste med andre dekk. Her er resultatet.

Skoda Karoq

Skoda Karoq leveres med stort sett de samme spesifikasjonene som de to andre – bare til en lavere pris - og er sånn sett en interessant målestokk.  I tillegg har den mer plass og flere praktiske løsninger enn de to andre.

Ikke lengre billig

Men: Skoda er ikke lenger en billig bil.

Prismessig skiller det i utgangspunktet mindre enn man kanskje tror opp til de to prestisjemerkene:

Drøye 50.000 kroner hvis vi sammenlikner modeller med 150 hester diesel, firehjulstrekk, automat og relevant utstyrsnivå.

Ekstrautstyret på toppen øker naturligvis prisforskjellen, prestisjemerkene er alltid spekket med tilbehør.

Men vår godt utstyrte og 40 hester sterkere X2 er likevel ikke mer enn drøye 100.000 dyrere enn vår fullutstyrte Karoq.

Les også: Dette er bilene som kommer de neste månedene

Biler på bakketopp

Stabilt marked

X2 og Karoq er fylt med drivstoffet som nærmest gikk i blodet på regjeringen for drøye 10 år siden.

I dag er holdningen til diesel en annen og avgiftene tilpasset biler som går på strøm. Dette påvirker selvsagt både nybilsalg og bruktbilpris, men markedet for diesel-SUV’er med firehjulstrekk er relativt stabilt.

XC40 går på bensin, men får batterihjelp allerede i løpet av året. Da kommer den som ladbar hybrid. Det vil naturligvis gi kraftige dreininger i både pris og etterspørsel

X2 og Karoq har den samme teknologien tilgjengelig i eget konsern, men her er ikke modellene like nært forestående.

Les også: Dette er bilene som kommer de neste månedene

Slik tester vi

Testlaget i Motor består av bileksperter fra Motors redaksjon og fra teknisk avdeling i NAF. Alle testerne kjører alle bilene i testen. I tillegg til omfattende by- og landeveiskjøring, blir bilene i gruppetestene også kjørt på bane. Her gjør vi egne målinger. Klikk her for å lese flere av Motors grundige biltester.