E6 utenfor Trondheim
BETAL I BOMMEN: E6 nord for Trondheim har mye tungtrafikk og er ulykkesutsatt. Nå skal det bli firefeltsvei hele strekningen Ranheim-Åsen. Foto: Geir Røed
Bygger motorvei Trondheim-Levanger:

Her blir det bompenger i 51 år

Stortinget har vedtatt at det skal bygges firefelts motorvei fra Trondheim til Åsen i Levanger. Dermed blir det 51 år (!) med bompengeinnkreving på E6 nord for Trondheim. NAF er usikker på om man skal le eller gråte.

Del denne artikkelen

På E6 mellom Trondheim og Stjørdal ble det startet bompengeinnkreving for 30 år siden – i 1988. Da ble deler av veien bygget ut som to- og trefeltsvei med midtdeler og nye tunneler.

På 2000-tallet ble nye delstrekninger bygget ut, og bompengeinnkrevingen fortsatte.

– Det er korrekt. Det har vært kontinuerlig bompengeinnkreving der siden 1988, sier Knut Erik Bjerkan, seniorrådgiver i Statens vegvesen og ansvarlig for bompengeprosjektene i Trøndelag.

Les også: Disse stedene har elbilstrøm blitt dyrere enn diesel

Ferdig i 2021/22

Nåværende bompengeprosjekt skal være nedbetalt i 2024. Men det blir ikke slutt på bompengebetalingen da. For et par uker siden, i slutten av mai, vedtok Stortinget utbygging av firefelts motorvei på den samme strekningen, samt videre nordover fra Stjørdal til Åsen i Levanger.

Det blir totalt 42 kilometer med firefeltsvei og fartsgrense på 110 km/t. Den første delstrekningen skal være ferdig i 2021 eller 2022, men bompengeinnkrevingen starter ikke før i 2024 når dagens bompengeutbygging er fullført.

Les også: Slik brukes bompengene i Oslo

Tunnelløp på E6 utenfor TrondheimMER TUNNEL: I dag er det tunneler i bare ett løp mellom Trondheim og Stjørdal. Nå skal det bygges tunneler i to løp.

Kortere reisetid

Reisetiden mellom Ranheim i Trondheim og Åsen i Levanger reduseres fra dagens 37 minutter til 23 minutter. Veien blir også mye mer trafikksikker.

– Prosjektet vil gi en trafikksikker og effektiv motorvei, og med mer forutsigbar fremkommelighet, skriver Samferdselsdepartementet i sin stortingsproposisjon.

Ifølge Statens vegvesen har det de siste 10 årene vært hele 26 ulykker på strekningen, med totalt ni drepte og 20 hardt skadde. Strekningen har også mye tungtrafikk.

Les også: Dette er bilene som kommer

Seks milliarder i bompenger

Utbyggingen er beregnet å koste 12 milliarder kroner. Bilistene skal betale drøyt halvparten i bompenger.

Det blir grovt sett bomstasjoner på de samme stedene som i dag mellom Trondheim og Stjørdal, med de samme takstene pluss prisstigning. I tillegg kommer det nye bommer mellom Stjørdal og Åsen.

Nedbetalingstiden er 15 år, slik at det blir bompenger til 2039.

Da vil det ha vært bompenger på E6 nord for Trondheim i 51 år!

Trøndere som var 19 år da de første bommene kom i 1988, vil være 70 år når bommene forsvinner – om det ikke blir enda et nytt bompengeprosjekt om 15-20 år.

Les også: Teknisk trøbbel for bomringen i Oslo

E6 ved ÅsenIKKE E6-FART: På Åsen i Levanger går E6 rett gjennom det lille tettstedet – med fartsgrense 50 km/t.

– «Grelt» eksempel

– Man vet vel ikke om man skal le eller gråte her, sier politisk rådgiver Line L. Osfoss i NAF når Motor forteller henne om bompengehistorien- og fremtiden.

– Hva tror du er årsaken til at det blir slik – at man må betale bompenger i 50 år?

– Jeg kjenner ikke veistrekningen i detalj. Men det er lett å tenke at man ikke har bygget for morgendagen. Trafikkprognosene kan ha vært satt for lavt eller man har ikke bevilget nok penger til en fullverdig utbygging med en gang, sier Osfoss – som karakteriserer situasjonen som et «grelt» eksempel på hvordan det ikke bør være.

Les også: Disse 25 fotoboksene tar flest råkjørere