Nye Lexus hever standarden:

Er dette rett og slett verdens sikreste bil?

Denne bilen nødbremser for barn som befinner seg bak bilen og stopper automatisk dersom du sovner bak rattet. Er nye Lexus LS verdens sikreste bil? Det var i hvert fall målet, da sjefingeniør Toshio Ashai gikk i gang med å utvikle den.

Del denne artikkelen

Lexus LS 500h er flaggskipet til den japanske luksusbilprodusenten.

Vi har kjørt den noen kilometer og kjent på kjørekomfort av svært høy klasse.

Luftfjæring er standard og hybriddrivverket, med V6-motoren som basis og en elektrisk motor i tillegg, gir 359 hester og et solid overskudd av krefter.

Likevel er det ikke komforten som slår oss aller mest. Det er alle sikkerhetssystemene som skal hjelpe deg å unngå ulykker.

LS 500h har kontroll på hva som befinner seg bak bilen. Når du rygger og det er et barn eller andre hindringer bak bilen som du ikke ser, stopper den automatisk. Det samme skjer når du kjører forover for å parkerer mot en vegg.

Les også: Dette er bilene som er enklest og vanskeligst å stjele

Bilen har et system som ikke bare oppdager og nødbremser for fotgjengere og syklister i veien. Den svinger også automatisk unna dersom den «forstår» at det ikke er mulig å stoppe tidsnok.

Dersom du dupper av bak rattet på vei hjem en sen kveld, varsler bilen deg først med lys- og lydsignaler. Dersom du ikke reagerer på dette, setter den på nødblinkerne og stopper.

Når du kommer til et kryss, «ser» bilen trafikken i begge retninger og bremser automatisk dersom det kommer en bil fra siden som du overser.

Les også: Lexus bærer kundene på gullstol

Når du rygger ut fra en parkeringsluke «ser» bilen kryssende trafikk som kommer bak og bremser dersom det oppstår fare for kollisjon.

– Målet vårt var å lage den sikreste bilen i verden, både for dem som befinner seg i bilen og andre trafikanter på veien. Vi mener de systemene som vi har bygget inn i LS 500h vil gjøre trafikken tryggere og hindre alvorlige ulykker og dødsfall, sier sjefingeniør Toshio Ashai til motor.no.

Bilen er selvkjørende på nivå 2, noe som betyr at den følger trafikken foran i riktig avstand og holder seg på riktig plass i kjørebanen uten at du holder i rattet når du kjører på en godt oppmerket vei.

Les også: Så mye bensin bruker bilene i virkeligheten

– Å gjøre en bil selvkjørende på veier med snø og is, slik som i Norge om vinteren, er svært vanskelig. I dag er bilens kameraer avhengig av å se stripene i veien for å klare å holde seg på riktig plass i kjørebanen. For at bilen skal kjøre selv når veimerkingen er dekket av snø og is, er vi avhengig av GPS-data med en nøyaktighet på 10 centimeter. Dagens satellitter leverer data med en nøyaktighet på 10 meter, sier Ashai.

Lexus LS 500h kommer til Norge i disse dager. Den leveres med firehjulstrekk som standard, og prisen starter på i underkant av 1,2 millioner kroner.