Opel Grandland X 2018 test Motor
TRILLING: Opel Grandland X er trilling til Peugeot 3008 og Citroen C5 Aircross (kommer i sommer), men har sin egen identitet. Foto: Rune Korsvoll
Vi har prøvekjørt Opel Grandland X:

Har Opel endelig laget en perfekt blanding?

Opel Grandland X er en bortimot perfekt blanding mellom praktisk familiebil og moderne SUV. Med en pris som starter på 334.000 kroner kan dette fort bli den nye bestselgeren til Opel. Det gode lyset på bilen er egentlig nok til å forelske seg.

Del denne artikkelen

+ Praktisk innhold, utstyr og oversiktlig kjørestilling

– Forbruket er litt høyt

Les også: Her er alle de nye bilene i 2018

Mens salget av flerbruksbiler nesten har stoppet opp, øker salget av SUV-er kraftig i Norge.

Derfor vil kombinasjonen av de praktiske egenskapene til flerbruksbilen med den barske stilen til en SUV være en oppskrift til suksess.

Vi kjenner oppskriften fra før: Opel Grandland X er nemlig en nær slektning til Peugeot 3008. Den ble kåret til Årets Bil i Europa i 2017 og er i bunn og grunn den samme bilen.

Opel setter sitt preg  med eget interiør og andre design-elementer.

Les også: Motor tester fire rimelige og populære SUV-er

Én ting er det barske utseendet og bakkeklaringen som gjør at du tar deg godt fram på veien som ikke er brøytet.

Du setter deg rett inn i bilen og den høye sittestillingen gjør at du har god oversikt fra førerplassen. De nye setene passer oss godt og har både massasje og kjøling for varme sommerdager.

Varme i ratt og frontrute er kjekt å ha på kalde vinterdager.

Interiøret kjenner vi igjen fra andre Opel-modeller. Det er oversiktlig med lett tilgjengelige brytere og betjeningshendler. 

Det adaptive LED-hovedlyset (standard på Premium-utgaven) er suverent på mørke vinterveier.

Enkelt forklart kan du kjøre med fjernlys hele tiden og lyktene legger automatisk en skygge over bilen du møter eller kjører bak. Fortsatt har du langt og godt lys langs veikantene.

Ikke firehjulstrekk

Selv om Grandland X ser ut som en SUV, kommer den bare med forhjulstrekk. I tillegg har bilen en såkalt Grip-control, der du kan stille inn bilens hjelpesystemer slik at du får maksimalt grep når du kjører på snø og dårlige veier.

Systemet kan imidlertid ikke måle seg med framkommeligheten til firehjulstrekk.

Les også: Kjørte 750 kilometer på en lading med Opel Ampera-e

Grandland X er 4,48 meter lang – omtrent like stor som Toyota Rav4 og VW Tiguan. I baksetet er beinplassen bra og barna sitter høyt og luftig med god oversikt ut.

Bagasjerommet på 514 liter er stort nok til en familie med to barn. Bakseteryggen har luke for ski.

Motoren i vår bil er en 130 hesters bensin med tre sylindrer. Den er imponerende energisk. Sammen med automatgiret, som de aller fleste nå velger, er dette en fin kombinasjon for komfortabel landeveiskjøring.

Spesielt gjerrig på bensinen er bilen imidlertid ikke. Vi målte forbruket til 0,75 liter på mila i en blanding av by og landvei – riktignok på vinterføre med sju-åtte kuldegrader.

Det er godt over 0,52 som fabrikken oppgir.

Les også: Dette er triksene fabrikkene bruker for å få lavt forbruk

Grandland X kjører stabilt og komfortabelt på landeveien. Vår kritiske unnamanøvertest klarer den i 72 km/t, riktignok med god hjelp av det elektroniske stabilitetssystemet. Dette er bedre enn mange konkurrenter.

Den automatiske nødbremsen klarer å stoppe bilen fra 45 km/t, noe som noe lavere enn mange konkurrenter. Bilen nødbremser også for fotgjengere.

Vår testbil med 130 hesters bensinmotor, Premium utstyr og automatgir, koster 379.900 kroner ferdig på veien.

I 2019 kommer en ladbar hybridutgave av Grandland X, og den kan bli enda litt rimeligere – avhengig av hvordan bilavgiftene ser ut når den tid kommer.

DATA

Pris: Testbil kr 379.900,- (Premium-utstyr). Motor: Bensin 130 hk, forhjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,48 m. Forbruk: 0,52 l/mil, CO2-utslipp 120 gram blandet kjøring. Bagasjerom opptil 514 lit.