Hyundai Kona test 2018
URBAN SUV: Hyundai Kona har et barskt utseende som skiller den fra mengden. I tillegg føles den trygg å kjøre selv på glatte småveier. Foto: Rune Korsvoll
Vi har prøvekjørt Kona:

En Hyundai som folk snur seg etter på gata

Kona er noe så sjeldent som en Hyundai som folk snur seg etter på gata. Den kompakte SUV-en har et oppsiktsvekkende utseende og er morsom å kjøre på glatte vinterveier. Men det er til sommeren, når den elektriske utgaven lanseres, at det virkelig blir kø hos forhandlerne.

Del denne artikkelen

+ Barsk, lettkjørt og god utstyrt

– Ikke automat på bilenr med tohjulstrekk.

Les også: Her er årets bilnyheter

Rundt 14.000 nordmenn har skrevet seg på venteliste for den elektriske utgaven med rekkevidde opp mot 500 kilometer – riktignok uten å måtte betale forskudd.

I mellomtiden er det en utgave med 120 hesters bensinmotor som gjelder. Vi har kjørt bilen og det var en ganske morsom opplevelse.

Med en lengde på 4,17 meter fra støtfanger til støtfanger, går Kona rett inn i et kraftig voksende segment av små SUV-er.

Typiske konkurrenter er Citroën C3 Aircross og Opel Crossland X.

Billigste utgave koster fra 253.000 kroner med forhjulstrekk og manuelt gir.

Les også: Dette er de ti elbilene med lengst rekkevidde

Bilen blir i minste laget for en familie med flere barn. Bakseteplassen er stor nok for et par barn fram og tilbake til trening, men bagasjerommet blir for lite for lengre turer.

Men for et par, eller som en bil nummer to for en større familie, er den veldig spennende.

La oss kalle det en urban SUV, som også er lett å parkere i en parkeringskjeller.

Det barske utseendet er én ting. En annen er at bilen er svært velutstyrt til å være såpass liten og rimelig.

Den har blant annet varme i rattet, et godt head-up display med viktig informasjon, filskiftvarsler, varsling for kryssende trafikk bak når du rygger ut fra en luke, automatisk nødbrems for fotgjengere, fartsholder og ryggekamera.

Les også: Slik sparer du 30.000 i bilregnskapet

Inn- og utstigningen er enkel fordi bilen er litt høyere enn normalt. Vi finner oss fort til rette bak rattet og oversikten ut er god. Instrumentene er oversiktlige og infotainment-systemet er lett å betjene.

Bilen kommer bare med en tre-sylindret bensinmotor på 120 hester. Den gir fra seg litt lyd under akselerasjon, men den er ikke veldig plagsom. I tillegg er den sterk nok til å gi bilen overraskende kvikke kjøreegenskaper.

Fabrikken oppgir forbruket til 0,54 liter på mila, mens vi fikk 0,70 på en blanding av by- og landeveiskjøring under vinterforhold med snø og noen kuldegrader.

Vi har kjørt Kona både på motorvei og på glatte og isete småveier. Til tross for at bilen bare har forhjulsdrift, kom vi oss fint fram dit vi skulle.

Ikke bare dét: Den føles trygg og forutsigbar under alle forhold.

Bilen har høy bakkeklaring, noe som gir god framkommelighet på veier med mye snø. Om ikke lenge kommer Kona også med firehjulstrekk og automatgir, men prisen vet vi ennå ikke.

Trolig kan du plusse på 50.000 kroner.

DATA

Pris: Testbil kr 298.900,- (Teknikkpakke). Motor: Bensin 120 hk, forhjulstrekk, 6 trinns man. gir. Lengde: 4,17 m. Forbruk: 0,54 l/mil, CO2-utslipp 125 gram blandet kjøring. Bagasjerom opptil 361 lit.