PÅ TO HJUL I SVINGEN: På vinterføre er det ingen tvil om at det er best med piggdekk på sykkelen, men det er ikke alle som har grep på snø og is, viser NAFs ferske sykkeldekktest.

Test av piggdekk til sykkelen:

Billigdekk vinner på glatt føre

Lav pris og færrest antall pigger: Likevel går piggdekket fra Clas Ohlson overraskende helt til topps i NAFs test.

Publisert Sist oppdatert

Vinter er ingen hindring for den som vil sykle. Men det er lurt å skifte til piggdekk.

NAF har testet ni piggdekk for sykkel sammen med Svenske Testfakta.

NAF har testet veigrep på snø, is og bar vei, i tillegg til bremseevne og rullemotstand. Det ble brukt et sommerdekk som referanse, og det er helt klart at piggdekk er nødvendig for å få godt veigrep om vinteren.

Litt uventet gjorde det rimelige dekket fra Clas Ohlson med forholdsvis lavt antall pigger, det best i testen.

Dekket har 104 pigger, mot 240 pigger som flere av de andre dekkene har.

Dekket har også kortest bremsestrekning når det ligger snø på isen. Det skyldes at piggene er større, lengre og mer elastiske enn for eksempel piggene fra Schwalbe og Suomi Tyres. Dette til sammen gir bedre grep og forhindrer at du glir.

Genial løsning

ReTyre, Urban Winter detachable kommer på nest siste plass i testen. NAF vil likevel fortsette med tester av dette dekket. Dette vinterdekket har en helt spesiell funksjon. Det legges utenpå sommerdekket og festes med glidelås. Funksjonen gjør det mulig å ta av og på piggdekket på sykkelen uten å ta av hjulet.

Les også: Er sykkelen en del av løsningen på morgendagens persontransport?

Det er smart, spesielt for dem som har elsykkel med motor i bakhjulet og kvier seg for å skifte piggdekk på sykkelen selv.

NAFs forbrukerteam skal derfor teste dette grundigere og kommer tilbake med resultatet i løpet av vinteren.

 

Les også: NAF har testet: Her er de beste elsyklene

Vinneren!
4,5 poeng
Clas Ohlson, Innova (artnr: 31-8392)

Best veigrep på is og snø. Dekket har også godt grep på bar asfalt og har den korteste bremsestrekningen på vinterføre. Det scorer jevnt høyt i alle øvelser, men har høy rullemotstand. (Ca. 499,- pr. dekk).

 

4,2 poeng
Schwalbe, Marathon Winter Plus

Denne sykkeldekkprodusenten er kjent for god kvalitet. Dekket gir godt veigrep på vinterføre og bar asfalt, men har dårligere grep på is enn vinneren og en del av de andre dekkene.

 

4,0 poeng
Schwalbe, Active Winter

Dette er et godt valg for den som vil ha et allround piggdekk. Det gir godt grep på vinterføre og bar asfalt, men er litt dårligere enn flere andre på isføre. Dekket er det billigste i testen (ca. 298,- pr. dekk).

 

3,9 poeng
Suomi Tyres, W240

Dekket har godt veigrep på alle forhold. Det har også godt resultat i bremsetesten og lav rullemotstand. Nest best på is. Selv om dekket ikke er av de aller billigste, er det likevel prisgunstig (ca. 449,- pr. dekk).

 

3,7 poeng
Suomi Tyres, W106

Dekket har godt veigrep og er tredje best på is. Det gjør det bra i bremsetesten og har god retningsstabilitet. Litt høy rullemotstand. God pris (ca. 349,- pr. dekk).

 

3,4 poeng
Biltema piggdekk 27-945

Dette er ett av de aller billigste i testen (ca. 299,- pr. dekk). Det har helt greit veigrep på vinterunderlag, men litt høy rullemotstand. Bremsestrekningen på is er lang.

 

3,2 poeng
Jula, Kayoba Klondike

Her opplevde vi at piggene falt av. Dekket gjør det brukbart på snø, is og bar asfalt, men føles likevel usikkert å sykle på. Det er ikke så retningsstabilt og glir i svingene. Ett av de billigste dekkene i testen (ca. 299,- pr. dekk).

 

3,1 poeng
ReTyre, Urban Winter detachable

Vinterdekket skiller seg fra de andre dekkene ved at det festes utenpå sommerdekket med glidelås. Det har godt grep på vinterføre og bar asfalt og er tredje best på snø. Men dekket vibrerer og oppleves som usikkert å sykle på. Det har også den høyeste rullemotstanden i testen. Men fordi dekket har en så spesiell funksjon som kan være praktisk for mange, ønsker NAF å teste dekket over en periode. Resultatene kommer vi tilbake til i løpet av vinteren.

 

3,0 poeng
45NRTH, Gravdal

Testens taper. Det dyreste dekket (ca. 1299,- pr. dekk) har dårligst veigrep og gir en dårlig kjøreopplevelse. Dekket er ustabilt, det sklir i svingene og gjorde det klart dårligst i bremsetesten.

 

Se hele testen med mer utfyllende kommentarer og fakta på naf.no/ forbrukertester.