Åtte elsykler på rekke og rad.
STORE FORSKJELLER I TEST: Fra venstre Scott E-Sub Cross Park, Cube Cross Hybrid 400, Haibike Sduro Trekking 6.0, Crescent ELder, Merida Espresso Steps 300 EQ Sport, Ecoride Verve S 1, Batavus Zonar E-Go, White SC-E Comp.
NAF har testet elsykler:

Dette er de beste hybridsyklene

NAF har nylig testet åtte elsykler som egner seg godt for å sykle til og fra jobben. Vinneren får toppkarakter på alle testens kategorier og har blant annet det sterkeste batteriet.

Del denne artikkelen

Det er elsykkelen Haibike Sduro Trekking 6.0 som havner øverst på pallen i denne testen, blant annet på grunn av gode kjøreegenskaper, at den er best i bremsetesten og har et sterkt batteri.

Sammen med elsykkelen fra Merida har Haibike Sduro Trekking 6.0 det kraftigste batteriet blant de åtte elsyklene som ble testet.

– Men det er ikke bare styrken på batteriet som bestemmer rekkevidden på elsykkelen, sier forbrukerrådgiver i NAF, Janne Pedersen.

Se resultatene av elsykkeltesten nederst i saken.

Måten du sykler på 

– Rekkevidden henger blant annet sammen med hvor mye kraft du kan ta ut av pedalene, og det vil variere med motstanden i drivverket. Dette bestemmer om du får tatt ut maksimalt av batterikapasiteten, sier Pedersen.

– Hvor lang rekkevidde snakker vi om?

– Det vil variere med måten du sykler på. Testen er gjort i et laboratorium der det er målt rekkevidde med maksimum og minimum elassistanse (elektrisk assistanse, red.anm.), med og uten stigning og med en bestemt kraft på pedalene. I vanlig bruk vil det variere hvor stor kraft den som sykler legger på pedalene. Det er heller ingen oppskrift på hvor mye assistanse folk bruker. Med minimum elassistanse og oppoverbakke hadde Haibike en rekkevidde på nærmere 60 kilometer. Alle elsyklene vi testet har en rekkevidde på minst 40 kilometer ved vanlig bruk.

Les også: Menn i «midtlivskrise» sykler fortest

Dette ble testet

– Andre ting du vil understreke med vinneren?

– Den gjør det best i bremsetesten og får gode score på kjøreegenskaper som at den er lett å håndtere og har god pedalkraft, sier Janne Pedersen.

– Hva ble testet i denne testen?

– Rekkevidde, bremser, kjøreegenskaper med og uten elassistanse, praktisk bruk som lading, display-funksjoner og annen praktisk håndtering av sykkelen, i tillegg til konstruksjon. Rekkevidde, bremser og kjøreegenskaper talte mest i testen, forteller Pedersen. 

Fin til pendling

Testen ble gjort i samarbeid med svenske Testfakta, og utført av det tyske laboratoriet Velotech. I sin forrige elsykkeltest (2017) testet NAF billigsykler.

– I denne testen har vi valgt litt dyrere hybridsykler som egner seg godt til pendling med forskjellige motortyper, sier Pedersen, som regner en typisk pendleravstand til 6-8 kilometer én vei.

Pris og vekt

Vinnersykkelen er den dyreste sykkelen i testen, og har en cirkapris på 35.000 kroner.

Den billigste sykkelen i testen er White SC-E Comp (18,9 kilo) som koster i underkant av 20.000 kroner. I 2016 vant en elsykkel av dette merket NAFs test av billige elsykler.

– Den kommer dårligere ut i denne testen fordi den sliter i regnvær. Håndtakene løsnet da de ble våte, og det ble fuktighet i displayet til girene, forteller NAFs forbrukerrådgiver.

– Likevel oppnår den 4.0 poeng?

– Sykkelen er lett å manøvrere, og man får mye for pengene, forklarer hun. 

Ulike fortrinn

Haibike Sduro Trekking 6.0 oppnår 4,7 poeng (av 5 mulige) i testen, mens tre elsykler deler andreplassen med 4,1 poeng: Ecoride Verve S1, Merida Espresso Steps 300 EQ Sport og Scott E-Sub Cross Park.

– Er kvaliteten så jevn?

– De havner på samme plassering, men har ulike fortrinn. Merida har best batterikapasitet og rekkevidde av de tre elsyklene, mens det er Ecorida som scorer best på bremsestyrke. Scott gjør det best på kjøreegenskaper. Her er det litt å trekke på Merida som har mest tap av pedalkraft og dermed også størst motstand i tråkket. Det betyr at den kan bli tung å sykle hvis du er uheldig og går tom for batteri, sier Janne Pedersen.

Ulovlig fort 

På femteplass i testen kommer altså elsykkelen White SC-E Comp, med 4.0 poeng, på sjetteplass Batavus Zonar E-Go med 3.9 poeng, på sjetteplass Cube Cross Hybrid 400 med 3,7 poeng og på siste og åttende plass Crescent ELder.

Crescent har for høy assistanse, med 30 kilometer i timen. Maksgrensen er 25 kilometer i timen. Den vibrerer dessuten i høy fart og gjør det svakt i bremsetesten.

– Er det lov å selge sykler som oppnår en fart på over 25 kilometer i timen?

– Kategorisert som elsykkel er denne ulovlig i salg og bruk. 

Se hele testen her for mer informasjon og detaljer. 

Disse ble testet:

Vinneren:

Haibike Sduro Trekking 6.0 (4,7 poeng)

Denne sykkelen vant NAFs test med 4,7 poeng av 5 mulige.
Vekt: 24,5 kilo
Antatt pris: 35.000 kroner

 

Ecoride Verve S1 (4,1 poeng)

Vekt: 23.1 kilo
Antatt pris: Cirka 27.000 kroner

 

Merida Espresso Steps 300 EQ Sport (4,1 poeng)

Vekt 23,5 kilo
Antatt pris: Cirka 30.000 kroner

 

Scott E-Sub Cross Park (4,1 poeng)

Vekt 21,8 kilo
Antatt pris: Cirka 30.000 kroner

 

White SC-E Comp (4,0 poeng)

Vekt 18,9 kilo
Antatt pris: I underkant av 20.000 kroner.

 

Batavus Zonar E-Go (3.9 poeng)

Vekt 23,1 kilo
Antatt pris: Cirka 24.000 kroner

 

Cube Cross Hybrid 400 (3,7 poeng) 

Vekt 21,6 kilo
Antatt pris: Cirka 23.500 kroner

 

Crescent ELder (3,5 poeng)

Vekt 23,4 kilo
Antatt pris: Cirka 22.500 kroner