Mekaniker med dekk
DEKKTEST: Testene kjøres av profesjonelle dekktestere hos Test World i Ivalo i Finland. Her kjøres dekkene både på baner ute og i store innendørs testanlegg. Foto: Lasse Allard
Den store vinterdekktesten 2017:

Slik gjennomføres dekktestene

Dekkene testes på sju ulike områder: Bremsing, akselerasjon, kjøreegenskaper, kjørefølelse, støy, stabilitet og rullemotstand.

Del denne artikkelen

Slik testes dekkene punkt for punkt:

BREMSING

Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på to-tre forskjellige dager. På is tester vi fra 50 – 0, på snø og våt asfalt fra 80 – 0 og på tørr asfalt fra 90 km/t. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet eliminere påvirkningen fra været.

Les også: Her kan du se oversikten over hvordan de 26 dekkene vi har testet, scorer i hver enkelt av de 16 kategoriene.

AKSELERASJON

Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5 – 20 km/t, på snø fra 5 – 35 km/t. Som i bremsetestene blir akselerasjonen målt gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.

KJØREEGENSKAPER

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

KJØREFØLELSE

I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de føler at dekket oppfører seg. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkel den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blind-tester, slik at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen.

STØY

Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, samt ved målinger. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

STABILITET

Dekkene kjøre på en snø/islagt vei med spor etter veihøvel. Dekkenes påvirkning på bilens evne til å holde rett kurs, evalueres av tre forskjellige førere. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

RULLEMOTSTAND

Rullemotstanden måles ved en utendørs utrullingsmetode. Bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i to forskjellige temperaturer. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.

Årets test er gjort med VW Golf som testbil, og alle dekk har dimensjon 205/55 R16.

Klikk her for å komme tilbake til hovedsaken.