Wall Street-skilt
SKEPSIS: Analytikerne på Wall Street er usikre på hvilken vei det går med Tesla. Foto: Wagner T. Cassimiro/Flickr
Tesla-aksjen faller på børsen:

Advarer mot at Tesla kan kollapse

Tesla-aksjen stuper på børsen etter svake kvartalstall og økende bekymring over produksjonsproblemene med Model 3. Samtidig advarer enda en kjent finansmann mot at selskapet kan kollapse.

Del denne artikkelen

Ved lanseringen av billigbilen Model 3 annonserte Tesla en ambisjon om en produksjonstakt på 5000 biler pr uke i løpet av 2017. Nå skyves den målsetningen til første kvartal i 2018.

Samtidig vil ikke selskapet lenger spå om når en produksjonstakt på 10 000 biler pr uke kan nås.

Tesla har en viss tradisjon for å sette ekstremt ambisiøse mål – og ofte måttet skyve litt på datoene. En Wall Street-analytiker sa etter fremleggelsen onsdag kveld at «utsettelsen var som ventet, og kanskje bedre enn mange fryktet».

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

– Vi snakker om noen få måneders forsinkelse på et program som strekker seg over 10 år, sa Tesla-gründer og hovedeier Elon Musk på resultatfremleggelsen.

Han har forespeilet «et produksjonshelvete» ved oppstart av Model 3-produksjonen. Og det første spørsmålet han fikk under fremleggelsen spilte rett på hans uttalelse:

– Hvorfor varmt er det i helvete? undret en analytiker.

– Vi var på nivå 9. Nå er vi på nivå 8. Jeg skulle ønske vi var på nivå 7, svarte Musk, formodentlig med referanse til en skala fra 1 til 10.

Les også: Jubler for Teslas billigbil

Tesla hadde et underskudd på 2,92 dollar pr aksje i tredje kvartal, mot et ventet tap på 2,31 dollar pr aksje. Likevel er det først og fremst produksjonsproblemene som trigget kursfallet i etterhandelen på Wall Street.

Tesla er stadig en favoritt i aksjemarkedet, hittil i år har aksjen steget over 50 prosent. Men flere og flere formulerer en skepsis til denne himmelferden.

Harris Kupperman, en kjent fondsforvalter som også driver finansbloggen adventuresincaitalism.com, skriver onsdag at «hvis jeg skulle velge den mest opplagte konkurskandidaten blant de store aksjene, ville svaret vært Tesla».

Les også: Dette er Tesla-kjøperne

Hans argument er som følger:

Tesla-aksjen har lenge vært et veddemål på at selskapet skulle få i gang masseproduksjon av en elbil som folk flest skulle ha råd til. Nå kommer konkurrentene nesten samtidig med biler som ikke er noe dårligere. Og det er bilprodusenter med langt større ressurser. Han bruker Blackberry-telefonen som sammenlikning. De tjente masse penger da telefonen deres var på topp, Tesla samler stadig mer gjeld.

Derfor, konkluderer Kupperman:

«Alt konkurrentene trenger å gjøre er å vise at de kan produsere en omtrent like bra bil uten å tape penger. Da vil raskt Tesla begraves under gjelden selskapet har. (…) Så når vil Tesla-aksjen briste? Når folk oppdager at dette er et forfengelighetsprosjekt som brenner penger, i en tid da bedre produkter er på vei inn på markedet. Det tidspunktet kommer snart, veldig snart.»