Motor test Kia Stonic 2017
SPREK OG LETTKJØRT: Et sprekt utseende, kombinert med egenskapene til en SUV, skal gjøre Stonic til en vinner hos ungdommelige bilkjøpere – enten de er 56 eller 32. Foto: Rune Korsvoll
Første tur i Kia Stonic:

Fargeklatten Stonic kan bli en bestselger

Gul med svart tak. Hvit med rødt tak. Eller mørk grå med pistasje-grønt tak, slik som vår bil. Nye Stonic er en fargeklatt i det kraftig økende SUV-segmentet og kan bli Kias bestselger.

Del denne artikkelen

– Den typiske kunden for Kia Stonic er en 56-åring som føler seg som 35. En aktiv og moderne person med barna ute av redet som gjerne vil ha en spennende bil, sier Vladislav Alexiev som er sjef for produkt-kommunikasjon hos Kia i Europa.

Kias nye, lille SUV er på plass i Norge.

Den norske kunden skille seg antakelig ikke så mye fra det Kias Europa-sjef beskriver. Bilen, som skal konkurrere med Citroën C3 Aircross og Mazda CX-3, frister kundene med friske farger og kult design, kombinert med et ganske praktisk innhold.

Les også: Kia Niro i Motors ekstreme vintertest

Stonic er lillebror til Kia Sportage og hører hjemme i den såkalte B-klassen – et hakk under Golf-klassen.

Den overrasker med relativt god bakseteplass og et bagasjerom på nesten 400 liter. En bil for barnefamilier er den likevel ikke. For et par – gammelt eller ungt – er plassen mer enn god nok.

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

Stonic kommer bare med forhjulstrekk, men har alle de andre egenskapene til en SUV. Det vil si høy bakkeklaring, store dører som gir enkel inn- og utstigning og høy, oversiktlig sitteposisjon.

Vi har kjørt bilen både på landevei og på bane. På landeveien er den lettkjørt og såpass liten at den er enkel å parkere over alt. Automatgir kommer først til sommeren.

På bane kommer alle hjelpesystemene som redder deg ut av vanskelige situasjoner til nytte.

Les også: Motors test av storebror Kia Sportage

Interiøret viderefører den fargerike designen du finner utvendig. Det er oversiktlig og ryddig med store instrumenter som er lette å lese. Vi sitter bra og berøringsskjermen har en meny som er intuitiv å bruke.

Automatisk nødbrems for andre biler og fotgjengere er standard.

Stonic har en pris som gjør at den passer mange.

Billigste bil, med en 1,4 liters bensinmotor på 84 hester, koster 234.900 kroner her hos oss.

Den mest spennende motoren, som også sitter i vår bil, er en tre-sylindret og svært energisk 120 hesters bensin. Men da er Stonic plutselig ikke veldig billig lenger. Kia forlanger 271.400 kroner for denne.

Les også: Seks rimelige SUV-er som skal friste oss 

For å sitere Kias kommunikasjonssjef nok en gang:

– Kia er ikke et typisk billigmerke lenger. Vår første prioritet nå er design.

Mens moderselskapet Hyundai kommer med en ren elektrisk utgave av sin kompakte SUV Kona til sommeren, er det ingen slike planer for Stonic. Fabrikken ser på muligheten for å lansere en såkalt mild hybrid noe senere.

DATA

Pris: Testbil Stonic 1,0 T – kr 271.400,- Motor: tresyl. bensin m/turbo, 120 hk + sekstrinns manuelt gir, tohjulstrekk. 0,50 l/mil, CO2 115 gram/km blandet. Lengde: 4,14 m