NAF Motor tester Kia Sportage
DRØM PÅ HYTTEVEIEN: Vår KIa Sportage har bare tohjulstrekk, men bakkeklaringen er høy og passer godt for dårlige hytteveier. Foto: Tor Magnussen
NAF Motor tester Kia Sportage
SITTER HØYT: Du sitter høyt og har god oversikt, men støynivået innvendig er ltt høyere enn i konkurrentene. Foto: Tor Magnussen
MOTOR-TESTEN: KIA SPORTAGE (2012)

Årets nykommer blant kompakt-SUVene

Kia Sportage er årets nykommer blant de kompakte SUV-ene. Klarer du deg uten firehjulstrekk, er den en spennende og rimelig bil.

Del denne artikkelen

Jeg husker godt da vi testet Kia Sportage første gang på midten av 1990-tallet. Den var ikke spesielt spennende å se på og var farlig på vinterføre uten firehjulstrekk. Sånn sett må dette være en av de største forvandlingene vi har sett. De siste månedene har folk ventet i seks-sju måneder på sin nye Kia Sportage. Etterspørselen har overgått alle forventninger og fabrikken har ikke klart å produsere nok. Sju års garanti er med på å dra opp interessen.

Mange vil ha Sportage med firehjulstrekk, men da starter prisen rundt 350 000 kroner. Klarer du deg med forhjulstrekk, snakker vi om nesten 100 000 kroner mindre – 249 900 kroner pluss omkostninger er prisen for den billigste bensinutgaven med 135 hester. Vår testbil har en 115 hesters diesel og Comfort utstyrspakke. Da står det 292 400 kroner på prislappen. En av de viktigste egenskapene til en SUV er den gode bakkeklaringen. Den nyter du godt av også på bilen med firehjulstrekk. Det gjør at bilen takler hytteveien bedre enn andre biler med drift på bare to hjul.

God bakkeklaring, høy sittestilling
Litt lite bagasjerom

Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD – 2012

Pris testbil:1,7 CRDi Comfort – Kr 292 400,-
Billigste:Fra kr 249 900,- (1,6 GDi Classic – 135 hk).
Motor testbil:/16 vent. registerreim
Ytelse:115 hk/85 kW v. 4000 omdr.
Moment:260 Nm v. 1250 – 2750 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:173 km/t/ 12,3 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,48 l/mil - 135 gram
Dekk:Continental Cross Contact – 225/65 R17
Lengde cm:444
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1490/450

Bak rattet er det lett å finne seg til rette. Bilen er lettkjørt og motoren trekkvillig og seig. Selv vår tometers mann finner seg utmerket til rette bak rattet. Kjørekomforten er bra, selv om understell og fjæring føles litt stivere enn hos Ford og Opel.

Sportage ser tøff ut, men de smale vinduene bak har sin pris. Sikten bakover under rygging er dårlig. Små barn i baksetet ser relativt dårlig ut gjennom de høyt plasserte sidevinduene.

Bagasjerommet er ikke av de største, men det er enkelt å slå ned bakseteryggen(e) slik at du får et lasterom med nesten flatt gulv. Beinplassen i baksetet er blant de beste. En slik type bil burde hatt reservehjul. En annen sak er at denne bilen har relativt store og dyre hjul/dekk, sammenliknet med noen av de andre bilene i testen.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

62,5  (60,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,52 (0,48)**

Aks 0-100 km/t sek.

17,0 (16,6)*

Bagasjerom liter

450 (507)*

*= gjennomsnitt fem konkurrenter. Aksprøvene er kjørt på snø med ABS. ** = fabrikktall