Eirik Håstein i Finn
SPENT: – Vi har vært spent på hvordan dette kom til å treffe oss, men har så langt ikke merket særlig mye til konkurransen, sier produktdirektør for bil i Finn.no, Eirik Håstein. Foto: Finn.no
Kjemper om bruktbilmarkedet:

Facebook utfordrer Finn.no om bruktbilsalget

Facebooks nye markedsplattform utfordrer Finn.no – også på bruktbiler. – Vi kontrer med å forbedre brukbilsidene våre, sier produktdirektør Eirik Håstein i Finn.no. Hvem som vinner duellen om digitalt bruktbilsalg på nett er uvisst.

Del denne artikkelen

Facebook Marketplace ble lansert i Norge i september.

Facebooks pressetjeneste i Norge sier til Motor at de ikke har oppdatert statistikk generelt, eller lokal statistikk for Norge spesielt, men at antallet unike samtaler mellom potensielle kjøpere og selgere av gjenstander i USA eksempelvis økte med mer enn 77 prosent i vår, og at 18 millioner nye gjenstander ble lagt ut for salg i USA i mai.

– Vi har vært spent på hvordan dette kom til å treffe oss, men har så langt ikke merket særlig mye til konkurransen, sier produktdirektør for bil i Finn.no, Eirik Håstein.

Schibsted-selskapet, som har vært den dominerende markedsplassen i Norge gjennom mange år, kommer nå med en løsning som de mener gjør det tryggere for brukerne å omsette biler på Finn, enten du skal kjøpe eller selge.

Les også: Tre gode valg hvis du skal ha driftsikkert og praktisk til under 100.000

– Vi ønsker å framstå som en seriøs markedsplass, og tilfører nå bilannonsene våre såkalte trygghetselementer, som gir deg som kjøper en lett oversikt over dine muligheter til blant annet reklamasjon, om bilen har garanti, tilstandsrapport eller om bilen har fulgt serviceprogrammet.

Trygghetselementene vil opptre både på annonser fra merkevareforhandlere, bruktbilhandlere og private selgere.

Under årets bruktbilkonferanse BruktBil17 svarte i overkant av 20 prosent av de nærmere 800 bruktbilforhandlerne som var tilstede at de hadde prøvd å annonsere biler på Facebook Marketplace.

Selv om undersøkelsen var en uhøytidelig «klikk ja eller nei på mobilen» forteller den likevel noe om interessen, gitt at denne salgskanalen kun har vært tilgjengelig i Norge i få uker.

Les også: Sjekk SUV-modellene som kommer i 2018

– ­For meg ser annonsene på Facebook litt ut som Finn gjorde for 10 år siden. Det er som å rykke tilbake til start, sier Tore Rylander, fagsjef for bilsalg og digitale flater i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

– Ja, du kan legge ut bilen din, og ja, du kan vise noen bilder, men slik annonsene ser ut nå gir de i liten grad viktige opplysninger for kunden, fortsetter Rylander.

Tore RylanderAVVENTER FACEBOOK: Tore Rylander, fagsjef for bilsalg og digitale flater i Norges Bilbransjeforbund (NBF). Foto: Øyvind Skar/Bilforlaget

 – Vi er ikke negative til en konkurrent til Finn.no, vi, men vår erfaring er at det er vanskelig å ha dialog med en portal som har hovedkontor i USA, og som antakelig ikke er kjent med norske forbrukerrettigheter og lover, sier han.

Norges Bilbransjeforbund har tradisjonelt samarbeidet med Finn.no, nå også for å tydeliggjøre varen som selges.

– Det er en bevisstgjøring som både forbrukerne og vi som bransje er tjent med. Vi stiller oss ellers avventende til det som skjer på Facebook og eventuelle andre kommende digitale kanaler, sier Tore Rylander.

Anders Hovde er rådgiver i Kantar TNS og står bak Bruktbilundersøkelsen2017. Han har fulgt det norske folks holdninger til kjøp av bruktbil gjennom mange år. I årets ferske undersøkelse har de ikke fått målt holdningene til Facebook Marketplace kontra Finn.no.

Kun tre prosent sier at Facebook kommer til å bli viktig som salgskanal i fremtiden, men det var altså før Facebook Marketplace faktisk ble lansert.

– Det er klart at dette kommer til å bli et alternativ for noen, særlig for de rimeligste bilene, sier Anders Hovde. 

Les også: Dette er elbilene vi venter det neste året