Ford Fiesta 2017 Motor test
STØRRE: Nye Ford Fiesta, som kommer til Norge om et par uker, blir større og mer komfortabel. Foto: Ford
En SUV kommer neste år

Ny, større Ford Fiesta til Norge i sommer

Siden 1976 har Ford Fiesta vært en av de mest solgte småbilene i Europa. Om et par uker kommer en helt ny Fiesta til Norge, større og med mer utstyr. Neste år kommer dessuten en liten SUV, som får navnet Active.

Del denne artikkelen

Vår gode kollega Steve Cropley i Autocar har kjørt nye Fiesta og feller følgende dom over den:

– Bilen er morsom å kjøre, er blitt litt større, har fantastiske motorer og en god førerplass. I tillegg er den ganske rimelig når jeg ser på hva jeg får for pengene. Mitt valg vil være en utgave med 100 hester. Jeg synes imidlertid «gamle» Fiesta har en penere design.

– Vi får nå en Fiesta-variant som passer for alle, med avansert teknologi og utstyr som en bare kunne drømme om for få år siden. Alle variantene har sin egen personlighet, men er samtidig like morsomme og sporty å kjøre, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Les også: Henry Ford – en mann for sin bil

Han sikter til at Fiesta i tillegg til de vanlige utstyrsvariantene som kommer i sommer, også blir å finne som en dyrere, luksuriøs Vignale til høsten, en sportslig ST med 200 hester neste år og altså en liten, høybygd SUV.

Salget av SUV-er øker kraftig både i Norge og Europa.Derfor blir SUV-en spesielt viktig for Ford.

Bilen får litt høyere bakkeklaring, høyere sitteposisjon, takrails og en del plastikk-pynt i fronten og langs sidene. Firehjulstrekk er det imidlertid ikke snakk om.

Nye Fiesta er sju centimeter lenger enn dagens, noe som både gir litt bedre beinplass bak og litt større bagasjerom. Viktigst er kanskje at baksetene har blitt mykere å sitte i og byr på bedre sidestøtte.

Les også: Risiko for bensinlekkasje og brann

Spennende er også Fiestas avanserte førerassistanse-systemer, som henter sin informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Disse overvåker kontinuerlig områdene rundt bilen.

Fiesta er den første Ford-modellen som leveres med videreutviklede varianter av både fotgjengeroppdagelse og nødbremsassistent.

Systemene klarer nå å fange opp personer som er foran i veibanen eller som er i ferd med å krysse veien også når det er mørkt.  

Les også: Motor tester Ford Fiesta

Fiesta får også et system som både kan lukeparkere automatisk og kjøre inn på vanlige parkeringsplasser selv. Bilen advarer også for kryssende trafikk når du rygger ut fra en parkeringsplass.

Flere andre førerassistanseteknologier blir også tilgjengelige, deriblant filskiftvarsler, adaptiv cruisekontroll, blindsone-informasjonssystem og avstandsvarsling.

For Norge blir en 1-liters EcoBoost bensinmotor med turbo og ytelser fra 85 til 140 hester, den viktigste.  Med den minste motoren og Trend-utstyr, starter prisen på 187.000 kroner.