

Vinner på mye, men ikke pris
Ford Fiesta ser bra ut, gir mye kjøreglede og har det beste baksetet. Men prisen er ikke av de gunstigste.
Så vidt vi kan skjønne burde Fiesta vært blant toppselgerne i klassen. Men det er den ikke. Og årsaken er ikke at den allerede er fire år gammel. Den bærer alderen meget godt. Det er nok heller prisen, som ser ut til å være noe høyere enn de mestselgende konkurrentene.
Riktignok får du den rimeligste utgaven med en 60 hesters bensinmotor fra i overkant av 160 000 kroner. Men vår testbil, med en 95 hesters diesel og Titanium utstyr, koster 243 450 kroner.
Da er riktignok utstyr som regnsensor, fartsholder, oppvarmet frontrute, mørke bakvinduer og et meget godt musikkanlegg med i prisen, men likevel nærmer prisen seg Ford Focus-nivå.
Ellers er det tommelen opp for det meste hos Fiesta. Både store og små sitter meget bra i setene, det er lett å finne en god kjørestilling og interiøret ser fancy ut. Eneste minus er at midtkonsolen har litt for mange knapper til at du finner deg til rette med en gang. Baksetet er som nevnt størst av alle. Vi trodde det hellende taket ville ta bort for mye av takhøyden, men slik er det ikke. «Her kunne jeg sittet helt til Danmark» var kommentaren fra en av baksete-testerne.
Ford Fiesta 1,6 TDCI Titanium Econetic – 2012
Pris testbil: | 1,6 TDCI Titanium Econetic – Kr 243 450,- inkl. ekstrautstyr |
---|---|
Billigste: | Kr 160 800,- (1,2 Ambiente – 60 hk bensin) |
Motor testbil: | Fire syl. rekke, bensin, alum. topp, 1560 ccm |
Ytelse: | 95 hk/70 kW v. 4000 omdr. |
Moment: | 205 Nm v. 1750 - 3000 omdr. |
Toppfart/aks. 0-100 km/t: | 178 km/t/ 12,9 sek. |
Forbruk/CO2 blandet: | 0,36 l/mil - 95 gram |
Dekk: | Michelin Energy – 175/65 R14 |
Lengde cm: | 395 |
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg: | 1115/427 |
På veien gir bilen en sportslig følelse. Styring, giring og understell er kompakt og presist. I den kritiske elgtesten er den forutsigbar, stabil og gir oss ingen overraskelser i det hele tatt. Det innvendige støynivået kunne kanskje vært et hakk lavere, men ingen av testerne oppfatter det som plagsomt.
Fiesta er den gjerrigste av bilene på testen. Forbruket med denne diesel-motoren oppgis til bare 0,36 liter på mila på blandet kjøring og 95 gram CO2. Du skal selvfølgelig være lett på gassfoten for å klare dette, men får god hjelp av lettrullende dekk og stopp/start-systemet. Men samtidig bidrar denne motoren også til kjøregleden dersom du ønsker å bruke gassen litt mer aktivt.
VÅRE MÅLINGER
Støy v/90 km/t dBA
70,2 (69,6)
Forbruk landevei l/mil
0,36(0,47)*
Aks 0-100 km/t sek.
13,0 (13,9)
Bagasjerom liter
295 (291)
Gjennomsnitt seks konkurrenter i parentes. * =diesel.