Ny BMW 5-serie 2017
LITT SKARPERE: Litt skarpere i kantene, men ellers er sjuende generasjon BMW 5-serie relativt lite forandret utvendig. Foto: BMW
Ny BMW 5-serie 2017 bak
LADBAR: Den ladbare hybridutgaven kommer i mars og får en svært god pris takket være et solid avgiftskutt sammenliknet med bensin- og dieselutgavene. Foto: BMW

Lavere avgifter gir solide priskutt på ny BMW 5-serie

I februar ruller de første utgavene av nye BMW 5-serie ut på veien. Med et avgiftskutt fra 17.000 til 78.000 kroner fra nyttår, blir prisene lavere enn på utgående modell. Det som trolig blir bestselgeren er den ladbare hybridutgaven 530e som kommer i mars. Den er en avgiftsvinner med en pris fra 525.000 kroner.

Del denne artikkelen

Dette er sjuende generasjon BMW 5-serie, men du må trolig være skikkelig BMW-fan for å snu deg etter denne på gaten. Skal vi dømme etter de første bildene fabrikken har sendt ut, er forandringene av utseendet svært forsiktige. Man tuller tydeligvis ikke for mye med trofaste kunder.

”Blikket er skarpere, proporsjonene mer dynamiske, og i typisk BMW-karakter er linjene tydeligere enn før.” Slik beskriver BMW selv det nye seignet.

Les også: Denne nøkkelen parkerer bilen for deg

–  Nye BMW 5-serie kombinerer luksusen fra BMW 7-serie med den kjente kjøregleden til BMW 3-serie. Den nye generasjonen BMW 5-serie er en bil med mer teknikk, bedre plass, lavere vekt og et utpreget luksuriøst og sportslig preg, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Han er fortsatt usikker på hva prisen på den ladbare hybrid-utgaven blir.

– Mye avhenger av alt hva som skjer med bilavgiftene i revidert nasjonalbudsjett før sommeren. Det er allerede kommet signaler om at avgiftene på de største og ladbare hybridbilene kan komme til å øke. Som importør er det utfordrende å forholde seg til usikkerheten rundt avgiftssystemet, sier Tegneby.

Nye BMW 5-serie er også litt større enn sin forgjenger. Lengden er økt med 36 mm og måler nå 4,935 meter. Bagasjerommet på 530 liter er opp 10 liter fra dagens utgave. Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem og touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene. BMW 5-serie kommer også med «Gesture control», som først ble introdusert med nye BMW 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle håndbevegelser.

Les også: Dette er BMW på en ny, spennende måte


Ved lanseringen i februar 2017 tilbys først to dieselmotorer og to bensinmotorer fra 190 til 340 hester. Alle alternativene kan leveres med den populære kombinasjonen 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift.  I mars 2017 lanseres plug-in-hybriden BMW 530e iPerformance. Samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er 252 hk. Bilen kan også kjøres i ren elektrisk drift i opptil 140 km/t og den elektriske rekkevidden strekker seg til 45 km.
BMW 5-serie er utstyrt med et bredt utvalg av fremtidsrettet teknologi og førerassistentsystemer. Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer nå fra 0-210 km/t. Dermed vil bilen automatisk stoppe opp når det blir kø og kjøre opp til den innstilte hastigheten når trafikken tillater det. En egen køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater det. Nye BMW 5-serie tar med det også enda et steg videre innen autonom kjøring.

Med «Remote Control Parkering» kan føreren enkelt parkere med hjelp av en fjernkontroll.  Bilen koster fra 492.000 kroner i 520 d utgave, med rimeligste utgave med  firehjulstrekk og automatgir fra 558.600 kroner.