mannlig syklist på vinterføre
SYKKELFORBILDER: Umeå, en middelstor svensk by nær kysten av Bottenvika, har tatt sykling på alvor. Tusenvis av innbyggere tar hver dag sykkelen fatt, også vinterstid. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
KOMMENTAR

Glem dieseldebatten – på med piggdekkene!

Disse piggdekkene sliter ikke på asfalten. Og du blir i bedre form av å bruke dem. Hvilken sensasjon, nå midt i dieseldebatten.

Del denne artikkelen

Det er like greit å avklare at det selvsagt ikke handler om piggdekk til bil. Ikke om bilkjøring heller. Og nesten ikke om dieselforbud og slike ting.

Det handler nemlig om å bruke et fremkomstmiddel som ikke trenger annet drivstoff enn frokost og lunsj. Vi snakker selvsagt om å sykle til jobb. På vinteren.

Er ikke dette ekstremsport for sykkelfundamentalister som har en eller annen venstrevridd grønn skavank, fleksitid og ingen barn å levere i barnehagen? Som virkelig gidder å droppe å sette seg inn i en forvarmet bil og rulle sakte til jobb? Joda, det er sikkert mange venstrevridde som tråkker langs veien året rundt i en sykkel av stål fra åttitallet.

Men de siste årene, og spesielt det siste året, har det skjedd noe. 

Da jeg begynte å sykle om vinteren, først og fremst på hardtråkkede vinterstier i skogen, fantes det stort sett bare ett skikkelig piggdekk. Det var finsk og hadde 296 pigger. En landeveissyklist ville ikke tatt i det med ildtang. For tungt, stor rullemotstand og dessuten altfor bredt for en landeveissykkel.

Selv fant jeg ganske fort ut at det fungerte godt å sykle langs vinterveien til jobb med slike dekk også. Ullsokker i sykkelskoene, en varm anorakk og tykke snowboard-hansker er selvsagt en hån mot moteriktige og stilrene landeveisryttere. Men pytt, nesten gratis transport og frisk luft tidlig på morgenen, også vinterstid!

Nå er man ikke lenger alene langs veien som vintersyklist. Og piggdekk til sykkel er ikke noe bare de mest sære sportsbutikkene har stablet i et hjørne på lageret sammen med resten av sykkelutstyret som er satt bort for sesongen.

Nå finnes det piggdekk i en mengde dimensjoner og kvaliteter. For må piggdekket være et tungt monster beregnet på terrengsykler? Slett ikke. Man får til og med piggdekk så smale og slanke at de passer til raske landeveissykler.

Sjekk dekktesten: Dette er de beste sykkelpiggdekkene

Jaha, så jeg burde ikke sette bort sykkelen i boden i oktober? Nei, langt i fra. Du burde olje kjede og girskiftere, kjøpe deg et sett piggdekk som passer, skaffe lykt foran og bak, lære å skifte dekk selv (det er ikke vanskelig) og tråkke ut i nabolaget en lørdagsmorgen.

Ja, i helgen og i nabolaget.

En viss trening krever det, og det er greit å ikke gå for høyt ut. Piggdekkets fysiske grep er én ting. Men det gjelder at hjernen har grep også. At hjernen lærer når man har grep, og når selv et piggdekk gir utfordringer. Som på klissvåt is eller skumle issvuller.

Aldri i verden, tenker du kanskje. Det gjorde sikkert også mange andre for et år eller noe siden. Men det har altså skjedd noe. Stadig flere sykler på vinteren. Min kollega kjøpte elsykkel i fjor. Og piggdekk på høsten. Nå sykler hun de to barna til barnehagen med sykkeltilhenger, parkerer hengeren og fortsetter turen til jobb.

En annen kollega, også det en kvinne forresten, tok utfordringen å legge om til piggdekk selv. Fiksa småbarnsmoren det? Ojess. Nå kan hun sykle hjemmefra til toget.

syklist fotografert bakfra i snødrevSYKLE, JEG? Aldri i verden, tenker du kanskje. Det gjorde sikkert også mange andre for et år eller noe siden. Men det har altså skjedd noe. Stadig flere sykler på vinteren. Foto: Shutterstock

Og mens man for noen år siden bokstavelig talt ble feid av banen av biler og brøytebiler mens man syklet til jobb, er det banen som feies for oss sykkelpendlere i mange byer i Norge for tiden. Sportsbutikkene har piggdekk. Det finnes elsykler. Og kommunene bruker penger på å legge til rette for sykling på vinteren. Er ikke det bra da?

Jo. Det er veldig bra. Selv for sykkelhaterne er flere sykler bra. De frigjør nemlig plass i veibanen. Altså, hater du at det blir flere og flere syklister, gjør det økende antall sykler at det blir bedre plass til deg som kjører bil. Mon tro hvor logikken i det hatet kommer fra.

Les også: Her er byen som tar vintersykling på alvor

Så da er det bare å hente sykkelen fram fra boden og skaffe piggdekk? Jess, helt klart. Har du en ordinær terrengsykkel, skaffer du dekk til terrengsykkel. Ta med et hjul eller hele sykkelen i butikken, så får du riktige dekk. Har du en sykkel med smalere dekk, kjøper du dekk til en slik sykkel.

Og tommelfingerregelen er enkel: Terrengsykkeldekkene gir bedre grep, men er tyngre og ruller dårligere enn landeveisdekkene. Disse har på sin side dårligere grep enn terrengdekkene.

NAF har testet en rekke piggdekk for sykler, først og fremst av den slanke sorten. I tillegg har NAF mange gode tips for vintersykling som ikke krever at du svir av en månedslønn.

Så jeg sjanser på en brannfakkel midt i dieseldebatten:

Mange bør slutte å sutre over én dags forbud. Stikk heller ned i boden og se til sykkelen. Den ser sørgmodig ut og savner en rytter. Og helsa di er vel mer verdt enn et sett piggdekk til en drøy tusenlapp?

God tur!

Harald Wisløff er digitalt innholdsansvarlig i NAF.