Fire ulike halogenpærer til bil.
LYS I MØRKET: Testvinner GEs standardlampe GE Lighting H7 (t.v.), GEs premiumpære GE Megalight Ultra og Würth Nightstar Plus 90 (i midten) og testens taper Hamron H7 fra Jula (t.h.).
Test av halogenpærer:

Holder pæra det den lover?

Ja, du får litt bedre nærlys ved å bytte lyspærer på bilen, men neppe så mye som produsentene lover.

Del denne artikkelen

NAF har, i samarbeid med svenske Testfakta, testet 15 forskjellige halogenlamper. Hensikten var å undersøke lysstyrke og varighet.

Lyspærene i testen var både standardpærer og «premiumpærer» (pærer som skal gi ekstra effekt) – type H7-sokkel (lampe).

I følge lampeprodusentene vil det være en stor forbedring å bytte til «premiumlamper». Noen produsenter lover så mye som 130-150 prosent bedre lys.

Når eksperter fra forskningsinstituttet Rise testet lyspærene i en seks år gammel frontlykt, ble resultatet langt unna de fagre løftene.

Les også: Dette er bilene med de beste lysene

– Jeg tviler ikke på at du kan komme opp med de lovte forskjellene under visse forhold, om man for eksempel bruker en helt ny lykt (lyskaster), og sammenligner sin premiumlampe med en dårlig standard lyspære.

Men denne sammenligningen er ikke relevant, og vi har derfor gjort en mer realistisk test, sier testleder Håkan Skoogh. 

GEs standardlampe GE Lighting H7 ble testvinner, med GEs premiumpære GE Megalight Ultra og Würth Nightstar Plus 90 på delt andreplass.

Testens taper, Hamron H7 fra Jula, oppfyller ikke kravene.

Du kan lese mer om testresultatene og kommentarer fra produsenten på testsiden til naf.no.