Kontrollører fra Statens vegvesen
HAR EN PLAN: Statens Vegvesen har et system klart for å få et skaderegister på plass. Foto: Elisabeth Grosvold
Tar grep etter Olsen Bil-saken:

Nå kommer skaderegister for bruktbiler

Samferdselsmyndighetene er nå i sluttfasen med å få opprettet et skaderegister for bruktbiler. Slik skal trafikkfarlige biler holdes unna veiene.

Del denne artikkelen

På nettsidene til Statens vegvesen skal bruktbilkjøpere enkelt kunne sjekke om bilen de vurderer å kjøpe har vært kondemnert eller involvert i en større trafikkulykke.

– Dersom bruktbilen har vært reparert etter en større skade, skal det også gis opplysninger om ved hvilket verksted den ble reparert, og når den ble reparert, slik at forbrukeren kan etterspørre dokumentasjon, forklarer Jon Molnes, leder for krimseksjonen i Statens vegvesen.

Vegvesenet håper registeret vil forebygge svindel og sikre bruktbilkjøperne mye bedre enn i dag.

– Vi håper et slikt register vil virke skjerpende overfor bilbransjen, sier Molnes til Motor.

Les også: Sjekk årets beste vinterdekk i Norges største test!

Olsen bil årsak

Opprettelsen av skaderegisteret kommer som en direkte konsekvens av opprullingen mot bruktbilforhandleren Olsen Bil i Grimstad.

Den nå konkursrammede bruktbilforhandleren har over flere år kjøpt et stort antall kondemnerte bilvrak, som deretter er reparert på det som i mange tilfeller viser seg å være livsfarlige og kritikkverdige måter, og deretter solgt videre til intetanende bruktbilkjøpere over hele landet.

Statens vegvesen undersøker nå om 1000 av de solgte bilene er trafikksikre, eller om de må avskiltes. Så langt er flere hundre biler underkjent.

Les også: Får kritikk for nye avgiftsforslag

Har ferdigutviklet system

Kilder i bilbransjen opplyser til Motor at det bare er formaliteter som gjenstår før skaderegisteret er på plass. Jon Molnes i Statens vegvesen våger ikke å anslå når registeret er i drift.

– For å få tilgang til nødvendige data fra forsikringsselskapene kreves lovhjemmel. Staens vegvesen har startet dette arbeidet. Vårt ønske er å få registeret i drift så snart som mulig. Vi har allerede et ferdigutviklet system, men opprettelsen må behandles i Stortinget, sier Molnes.

Les også: Sjekk de unike bildene av norske veier før og nå