Ordet diesel i store bokstaver på en slitt murvegg.
Kan fornybar diesel gi dieselbiler en ny vår? Eller er dette slutten for dieselbilene. Foto: Dreamstime
Hva skal man velge

Dommedag for dieselbiler?

Var det å kjøpe dieselbil et dumt valg? Får du solgt den videre? For bare noen år siden var dieselbil det alle skulle – og burde – ha. Nå er det plutselig blitt fy-bilen. Går det mot dommedag for diesel?

– Nei, det gjør jo ikke det. På landsbygda og for langkjøring er diesel det beste og mest miljøvennlige valget. Bor du i en by og skal bruke bilen mest i byen, kan svaret være bensin hvis du skal velge mellom diesel og bensin, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Sjekker du Finn.no for å se hvor mange dieselbiler som er til salgs en tilfeldig dag i januar, er svaret 11.898, mot 1.773 bensinbiler.

Fjorårets rekordhøye nybilsalg viser likevel at det ble solgt flest dieselbiler i Norge i fjor: 61.611, mot 55.466 bensinbiler (de resterende var 25.799 el-biler og 6.982 plug-in hybridbiler). Men dieselbiler hadde en tilbakegang på 12,4 prosent i nysalg fra året før, og bensinbiler økte med 2,6 prosent.

Ikke påvist verdifall

Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund sitter på en fersk utregning forbundet har bestilt fra Finn.no (slutten av januar 2016, red.anm.). Denne viser at det ikke er mye faktisk verdifall på brukte dieselbiler de siste fem årene, på tross av at det er mange på markedet. Tvert imot viser grafen Norges Bilbransjeforbund presenterer en svak verdiøkning fra 2013.

Les mer om diesel-problematikken i magasinet Motor

 - Vi har sett på snittprisutviklingen på tre år gamle biler på Finn.no. Dieselbiler holder seg svært godt i verdi. Bedre enn bensinbiler. Dette er det bilene er priset som når man legger de ut, det er altså ikke oppnådd pris. Men over tid vil dette jevne seg ut, så det er uten betydning.

Dieselmåler på dashbordet av en bil. Pilen peker mot tom tank.Jon Olav Alstad, leder av politisk avdeling i NAF, tror avgiftssystemet fortsatt vil favorisere diesel på grunn av de lave CO2-utslippene.

 

 - Så du ser ingen risiko for oss som forbrukere ved å sitte på en dieselbil?

- Nei, og vi skal huske at debatten rundt et eventuelt forbud mot å kjøre dieselbiler på kalde dager i Oslo, gjelder de eldre dieselbilene. Og det er eventuelt snakk om noen få dager. Dieselbiler som er typegodkjent som Euro6 vil kunne kjøre.

Steinsland peker også på en nyhet som han mener reduserer en eventuell markedsrisiko ved dieselbil, nemlig muligheten for å eksportere importerte biler ut igjen av landet, noe som ikke har vært mulig tidligere uten å tape engangsavgiften.

– Jeg vet ikke hvor lett dette vil være i det private markedet, men for en forhandler vil det være en sikkerhetsventil, sier Steinsland, som understreker at det generelt skjer mye i bilbransjen, både når det gjelder teknologi og motorer, og på drivstoff.

 Fossilt brensel tilhører fortiden

Eksosrøret på en bil blåser ut grå røyk. Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i miljøorganisasjonen Zero, mener at de som sitter med dieselbiler bør tenke på hvordan de kan komme seg ut av det. Han tror ikke på en ny vår for forbrenningsteknologien.

Diesel kontra bensin? Begge deler tilhører fortida, og fornybare løsninger er framtida, mener fagsjef Kåre Gunnar Fløystad i miljøorganisasjonen Zero.

- De som sitter med dieselbiler nå bør tenke på hvordan de kan komme seg ut av fossilverdenen. De bør vurdere el- eller hydrogen når de kjøper bil neste gang. Det er ikke akkurat gitt at forbrenningsteknologien kommer til å få en ny vår. Når det gjelder fornybar diesel, så har vi bruk for mest mulig klimavennlig drivstoff. Det er ingen endelig løsning, men det er et viktig skritt på veien. Ser vi ti år fram, som McKinsey og andre analyseselskaper har gjort, vil biler med nullutslipp være konkurransedyktige med fossile biler på pris, selv uten noen fordeler. Så innkjøp av fossile biler er på lang sikt en risikabel strategi, slår Fløystad fast.

Bensin framfor diesel 

Motors redaksjonssjef Rune Korsvoll har kjørt mer og flere biler enn de fleste gjennom årene, og er en av Norges fremste eksperter på bil. Han mener tendensen er klar: Diesel er på vei ned.

- Hvis jeg skulle kjøpt en ny bil i dag, ville jeg kjøpt bensin. Mange nye bensinmotorer har nesten samme kjørekarakteristikk som dieselmotorer. De er sterkere på lave turtall og har lavere forbruk, sier han.

- Det er en usikkerhet rundt diesel som vil føre til at annenhåndsverdien går ned, fortsetter Rune Korsvoll og peker på en nedgang i dieselsalget i desember i 2015 på 22,3 prosent, sammenlignet med dieselsalget for desember i 2014.

Alt til sitt bruk

- Det er ingen tvil om at diesel er mer klimavennlig enn tilsvarende bil på bensin når det gjelder CO2-utslipp, sier Susanne Bondevik, miljøeksperten i NAF-gården.

- NOx er et spesielt stort problem i byer på kalde dager. Når det gjelder partikkelutslipp, har begge drivstofftypene utfordringer, litt avhengig av bilens alder og teknologi, men dersom valget står mellom bensin og diesel, er altså diesel fortsatt det mest klimavennlige, sier Bondevik i politisk avdeling i NAF.

Jon Olav Alstad, leder av politisk avdeling i NAF, tror avgiftssystemet fortsatt vil favorisere diesel på grunn av de lave CO2-utslippene. Fagavdelingene i NAF følger utviklingen av fornybar diesel nøye og vil også arbeide politisk for at den skal kunne være konkurransedyktig på pris.

Sivilingeniør Knut Skårdalsmo, konsulent og ekspert på drivstoff, tror på det han kaller en diversifisering av bilparken, altså at man må kjøpe bil etter behov, enten den går på fornybar diesel, bensin eller har nullutslipp.

- Vi kommer til å ha vanlige forbrenningsmotorer med oss lenge ennå, kanskje i flere tiår.