Nærbilde av ladekabel på en hybridbil.
LADBAR:Du trenger ikke å bekymre deg for den elektriske rekkevidden, fordi bensin-/dieselmotoren tar over når batteriet er tomt. Foto: Shutterstock
I tvil om hva du skal velge?

Dette er en hybridbil

Begrepet hybridbil brukes om biler som går både på batteri og bensin/diesel. Det finnes både ladbare og ikke-ladbare hybrider.

Del denne artikkelen

En ladbar hybrid har en batteripakke som lades opp på samme måte som i en elbil og kan kjøres kun elektrisk.

Når energien i batteriet er brukt opp, slår bilen om til å bruke bensin/diesel som drivstoff.

Batteriene i en hybridbil kan ikke lades på strøm. Disse lades ved hjelp av energien som bilen selv produserer.

Ladbare hybrider vinner stadig terreng i Norge, og hver femte bil som selges her i landet er en ladbar hybrid. Det er hittil i år solgt 22.519 ladbare hybrider (t.o.m. oktober 2017), mens tall for andre hybrider er 17.472.

Les også: Hybridsuksess med prisfordel og firehjulstrekk

Fra 2018 får ladbare hybridbiler en avgiftsrabatt på 23 prosent (ned fra 26) på den såkalte engangsavgiften.

Avgiftsfordelen vil bli justert ytterligere ned etter 1. juli for biler som har under 50 kilometer i elektrisk rekkevidde. Ikke-ladbare hybrider mister sin avgiftsfordel (5 prosent).

Måler på et dashbord.MÅLER: I dashbordet kan du måle både strøm- og drivstofforbruk. Foto: Shutterstock

FORDELER MED LADBARE HYBRIDBILER:

  • Daglige småturer kan kjøres elektrisk, noe som gir lave kostnader og utslipp.
  • Du trenger ikke å bekymre deg for den elektriske rekkevidden, fordi bensin-/dieselmotoren tar over når batteriet er tomt. Dermed dekker bilen også behovet for langkjøring for eksempel til hytta og på ferie. 
  • De ladbare hybridene har lavere avgifter enn fossile biler og derfor en gunstig salgspris.

ULEMPER MED LADBARE HYBRIDBILER:

  • Flere av bilene er tunge og hvis du ikke kjører mye på strøm, vil forbruket bli høyere. De oppgitte rekkeviddene for ren elektrisk kjøring har for mange biler vist seg å ikke være reelle.
  • Du må investere i et ladepunkt hjemme for å kunne lade batteriet, det koster anslagsvis fra mellom 15.000-25.000 kroner.
  • På grunn av batteriet har flere av bilene mindre bagasjeplass enn tilsvarende fossilbiler.
  • Med en ladbar hybrid får du ikke elbil-godene, slik som tilgang til kollektivfelt, gratis passering/redusert pris i bomringer eller gratis lading på offentlige p-plasser.
  • Flere av hybridbilene har ikke hengerfeste, og andre har lavere tillatt hengervekt enn sammenlignbare fossile biler.

Les også: Hvor går bilen? Unge er mindre interessert i å eie