Klima- og miljøminister Vidar Helgesen
OPTIMIST: Klima- og miljøminister Vidar Helgesen, her etter et møte med sin brasilianske kollega Jose Sarney Filho i sommer, tror vi snart får selvkjørende biler. Men ekspertene tviler. Foto: Klima- og miljødepartementet/Flickr
Optimistisk statsråd får motbør fra eksperter:

«Selvkjørende biler kommer ikke før i 2040»

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen har tro på at selvkjørende biler snart kan hente deg hjemme og kjøre deg til jobben eller togstasjonen. Stadig flere i bransjen tror derimot det kan ta lang tid å oppfylle denne drømmen.

Del denne artikkelen

«Selvkjørende biler blir ikke vanlig i trafikken før i 2040», konkluderer Deutsche Bank i en ny rapport.

Men på NRK-nyhetene fredag uttalte statsråd Helgesen at han har stor tro på at selvkjørende biler snart kommer på norske veier.

Det samme trodde store deler av bilbransjen for to-tre år siden. Da var det snakk om selvkjørende biler på veien i 2019 eller 2020.

Nå begynner skepsisen å spre seg også hos dem som utvikler og finansierer slik teknologi.

Volvos animasjon av selvkjørende bilDRØMMEN: Slik ser Volvo for seg den selvkjørende bilen. Foto: Volvo

– Å automatisere et kaotisk system som biltrafikken, er forbundet med enorme tekniske utfordringer. For å få dette til må vi regne med overgangsperioder på flere tiår, der vi har mange biler som styres av mennesker, mens andre kjører delvis av seg selv. Vår nye studie viser at helt selvkjørende biler ikke vil få noen stor utbredelse før i 2040, sier analytiker Eric Heymann i Deutsche Bank til Automotive News.

Les også: Selvkjørende biler klarer ikke vinterføre

Ikke i nærheten

– Ingen av oss i bil- eller IT-industrien er i nærheten av en virkelig selvkjørende bil, sa sjefen for Toyota Research Institute, Gill Pratt, under den store elektronikk-messen (CES) i Las Vegas tidligere i år.

Toyota Research Institute-sjef Gill PrattLEKSER OPP: Sjef for Toyota Research Institute, Gill Pratt

– Det kommer til å ta mange år før vi har utviklet teknologien nok og lært datamaskinene til å behandle de vanskelige situasjonene i trafikken med stor nok nøyaktighet til at vi kan oppnå en såkalt Trinn 5 selvkjørende bil, sa Pratt.

– Mens vi har lært oss å akseptere at menneskelige feil bak rattet kan gi ulykker og dødsfall i trafikken, har vi ingen toleranse for at feil på bilen kan resultere i det samme. Kostnaden ved å selge biler som forårsaker ulykker på grunn av feil i teknologien, er så stor at ingen kan ta en slik sjanse, sa Pratt.

Trinn 5 betyr at bilen kjører seg selv uten noen form for innblanding fra mennesker.

Pratt fortalte at Toyota nå fokuserer på å utvikle Trinn 2-biler.

Her har bilens datamaskiner til en viss grad kontroll over akselerasjon, styring og bremsing, mens du som sjåfør har den endelige kontrollen.

Les også: Første selvkjørende Volvo ut fra fabrikken

Frykter de nye

Frykten for at nye aktører som Tesla, Google og Uber skal komme først ut med selvkjørende biler har fått den tradisjonelle bilindustrien til å pøse stor summer inn i forsøket på å utvikle selvkjørende teknologi.

Beregninger som er gjort viser at rundt 55 milliarder kroner er investert i dette de siste to årene og at industrien planlegger å bruke nye 250 milliarder de neste fem årene.

Toyota iConceptDATAMASKINER: Det kommer til å ta mange år før vi har lært datamaskinene til å behandle vanskelige situasjonene i trafikken med stor nok nøyaktighet til at bilen kan bli selvkjørende, tror Toyota. I Concept-i jobber Toyota med kunstig intelligens.

– Noen bilprodusenter har påstått at de har kommet lenger i utviklingen av selvkjørende biler enn de egentlig har. Nå har mange begynt å innse at det vil ta lenger tid enn det de trodde, sier Ian Robertson, som har ansvaret for BMWs bilsalg over hele verden.

Volvo har lenge jobbet med å oppfylle drømmen om selvkjørende biler, og sa for et par år siden at 2019-2020 var tidspunktet for å få slike biler på veien.

«Delvis selvkjørende»

I dag er Volvo svært nøye med å presisere at man snakker om «delvis selvkjørende» biler. Det vil si at bilen kan overta gass, brems og styring under spesielle forhold, som for eksempel køkjøring på gode veier med god oppmerking i hastigheter opp til et visst nivå.

Det vil fortsatt være sjåføren som har ansvaret og kontrollen. 

Les også: Åpner for test av selvkjørende biler

Og nettopp dette med gode veier med god oppmerking er et viktig punkt. Når det er snø på veien eller det er veier som er uten eller med dårlig oppmerking på sidene og i midten, vil bilens kamerasystemer være blinde og ikke i stand til å gi riktig informasjon til datamaskinene som har ansvaret for styring. Det blir akkurat som om du skulle lukke øynene mens du kjører.

En annen stor utfordring er at selvkjørende biler skal blandes med biler der du og jeg sitter bak rattet. Det mest sannsynlige er et selvkjørende biler i første omgang vil kunne brukes på enkelte veistrekninger som er spesielt tilrettelagt for dette.