Mediegiganten LeEco satser nå også på bilproduksjon med denne elbilen
LEECO: Med denne selvkjørende elektriske bilen satser mediegiganten LeEco på bil. Foto: LeEco
Chery FV2030 er den nye framtidsbsilen fra Kina
FRAMTID: Chery er en av Kinas store bilprodusenter og viser med FV2030 hva de tenker om framtiden. Foto: Chery
Bilutstillingen i Beijing

Kineserne elsker store luksusbiler

Om ikke lenge vil Kina gå forbi USA som verdens største marked for luksusbiler. Det bærer bilutstillingen i Beijing, som pågår i disse dager, tydelig preg av. Her er det langt mellom småbilene.

Årets største bilnyheter

Ved siden av en mengde modeller fra kinesiske produsenter som Geely, Chery, Dongfeng og Baic, står også europeiske luksusbiler på rekke og rad. Noen kjenner vi fra før, men i Kina komme de i luksuriøse utgaver med lang akselavstand og enorm innvendig plass. Her er noen av de mest spennende nyheten fra utstillingen.

Dette kjører politikerne

Audi

Audi fyrer opp sin TT enda ett hakk, med en 2,5 liters fem-sylindret turbomotor på 394 hester. Med 0-100 km/t på 3.2 sekunder, er den nå nesten like rask som superbilen Audi R8. TT RS Coupé og Roadster kommer til Norge til høsten.

Bentley

Britiske Bentley passet på å vise sitt nye flaggskip Mulsanne First Edition i Beijing. Bilen skal bare bygges i 50 eksemplarer og skal ha et svært luksuriøst interiør. De fleste bilene vil bli solgt i Kina.

Chery

Chery er en av de store kinesiske bilprodusentene. På utstillingen var det dette elektriske SUV-konseptet som sto i sentrum. Foreløpig er det ikke mange detaljer rundt bilen, men skal vi dømme etter navnet FV2030, er de en stund til den kommer på veien.

Citroen

Citroens nye flaggskip C6 kommer bare til å bli solgt i Kina fra i høst. Årsaken er at forrige forsøk med C6 i Europa ikke ble noen suksess. Kineserne elsker imidlertid disse store bilene. C6 har utstyr som ”flater ut” dumper i veien.

Geely

Geely eier i dag Volvo, men viste sin egen Emgrand GS SUV under utstillingen. Det mest spennende med denne er at den sannsynligvis blir den første bilen fabrikken skal selge i Europa og Norge. Det skjer trolig ikke før om at et par år.

LeEco

Den kinesiske media-giganten LeEco har også kastet sine øyne på bilproduksjon. Dette elektriske konseptet er utviklet i samarbeid med Aston Martin og bilen blir selvkjørende. Noe mer enn det har ikke LeEco avslørt foreløpig.

Mazda CX-4

Foreløpig er Mazda CX-4 bare tenkt til det kinesiske markedet. Den bygger på samme plattform som CX-5 vi kjenner her hjemme, men har en del nye, sportslige elementer.

Porsche

Nye Porsche Cayman får navnet 718 Cayman. Motoren er den samme firesylindrete bokser turbomotoren på 296 hester som sitter i 718 Boxter. Den kommer også i en noe sterkere S-utgave. Bilen kommer til Europa i september.

Renault

Renault Koleos er en stor SUV som skal ha svært god komfort og plass, samtidig som den har firehjulstrekk og bakkeklaring på over 20 centimeter. Bilen kommer ikke til Norge før om et års tid.

VW

Kina betyr stort også for VW. T-Primne Concept GTE heter denne store SUV-en, som er en ladbar hybrid med firehjulstrekk. Bilen er større enn dagens Touareg og skal klare 50 kilometer på strøm.