147.000 norske VW-biler med dieselmotor skal utbedres
GÅR TREGT: Bare 1.200 av de 147.000 norske VW-bilene med jukse-dieseler er utbedret til nå. Foto: Rune Korsvoll
Diesel-jukset har gitt vw riper i lakken.
RIPER I LAKKEN: Diesel-jukset har gitt VW riper i lakken. Foto: Rune Korsvoll
Diesel-skandale

Bare 1.200 av 147.000 norske VW-biler utbedret

Et halvt år etter at VW ble avslørt for bevisst å jukse med utslippstallene for mange av sine dieselbiler, er bare 1.200 av totalt 147.000 norske biler feil-rettet. Utbedringen av VW Passat, en av de modellene som er sterkest berørt, starter trolig først i juni.

– Vi er godt i gang med oppgraderingene, som startet med Amarok pickup i slutten av januar. Her er nå over halvparten av de berørte bilene ferdig oppgradert. Første pulje av Audi startet vi med midt i april. Kundene er godt fornøyde med måten vi gjør dette på, sier informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A Møller, som importerer både VW, Audi og Skoda.

Les også: Dette er triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk

At det går tregt med oppgradering av de berørte dieselbilene, skyldes først og fremst at de tyske veimyndighetene KBA, må godkjenne de løsningene som VW kommer opp med. Disse løsningene er forskjellige fra motor til motor.

– VI hadde håpet å komme i gang med innkalling og oppgradering av Passat-modellene nå i mai, men foreløpig mangler godkjenning fra KBA. Vi har imidlertid fått godkjenning for løsningene på Golf, og vil starte innkallingen av disse bilene nå. Vi kontakter kundene det gjelder fortløpende så snart løsningene for oppgradering er godkjent og klar, sier Svanes og oppsummerer.

– Totalt har vi utbedret 1.200 biler til nå; de fleste for privatkunder. 

Les også: Nå stuper salget av dieselbiler

11 millioner biler

Diesel-skandalen begynte egentlig å rulle allerede i 2014, da professor Arvind Thiruvengadam og hans lille stab ved University of West Virginia fikk i oppdrag å teste utslippet til to VW-modeller og en BMW under landeveiskjøring. BMW-en klarte seg fint, men de to VW-bilene slapp ut mellom 10 og 40 ganger mer NOx enn de hadde gjort i testene som lå til grunn for USA-godkjeningen. Myndighetene ble informert om at VWs dieselbiler var langt fra så miljøvennlige som produsenten påsto.

Jukse-dings

Våren 2015 gjorde VW forsøk på å utbedre de berørte bilene, uten å lykkes. Miljømyndighetene i USA svarte med å forby salget av 2016-modellen av VW Passat med dieselmotor. Tirsdag 22. september innrømmer så styret i VW at rundt 11 millioner biler verden over, inkludert modeller fra Audi, Skoda og Seat, er manipulert for å klare utslippskravene. Bilene har en liten “dings” som kjenner igjen den rullende landeveien som utslippsmålingene for typegodkjenningen kjøres på og iverksetter full NOx-rensing. Tilbake på landeveien, kopler systemet over til vanlig drift med påfølgende høye NOx-utslipp.