DIESEL-DROPP: Bare 30 prosent av de nye personbilene som ble solgt i mars hadde dieselmotor. Foto: Rune Korsvoll

Under 30 % i mars

Nå stuper salget av dieselbiler

De siste to årene har salget av dieselbiler gått jevnt og trutt nedover i Norge. Nå kommer den store nedturen. I mars var under 30 prosent av personbilsalget biler med dieselmotor.

Publisert Sist oppdatert

Første kvartal i år har salget av dieselbiler gått ned med 17,2 prosent, sammenliknet med i fjor. I mars ble nedgangen hele 29,3 prosent, viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er flere grunner til nedgangen: Myndighetenes trussel om dieselforbud i byene på dager med mye forurensning, er kanskje den viktigste. Men skandalen rundt utslippet fra VWs dieselbiler har heller ikke hjulpet. I tillegg har det kommet en rekke nye ladbare hybrider og biler med moderne bensinmotorer med lavere forbruk på markedet. I toppåret 2011 var andelen av nye dieselbiler over 75 prosent.

Kjøpe bensin- eller dieselbil? Les her

VW tapte over 20 prosent av dieselkundene sine  i første kvartal i år. Men også andre store diesel-selgere som Mercedes og Nissan har også mistet mange diesel-kunder.

Det relativt lave utslippet av klimagassen CO2 var bakgrunnen for myndighetenes avgiftsfordel for diesel. I 2015 var dieselandelen litt over 40 prosent. Årsaken til at dieselsalget stuper i mars, kan være at det er først nå at de bilene som ble bestilt tidligere i vinter nå er klare for levering. Fortsatt er det betydelig billigere å tanke diesel enn bensin i Norge, men dersom myndighetene gjør alvor av forslagene om å øke avgiftene på diesel, slik at pumpeprisen blir den samme som for bensin, vil det bety ytterligere nedgang i dieselbil-salget.