Hvis bilen ruster etter seks år, hjelper ikke bilfabrikkens 12 års garantien mot rust
LITEN SKRIFT: Hvis du leser det med liten skrift i 12-års garantien mot rust, står det ofte at ”rusten må komme innenfra”. Det gjør den nesten aldri lenger, sier Audun Bergerud, som hjelper NAF-medlemmer i slike saker. Foto: Colourbox
Reklamen sier 12 år

– Ikke tro på bilfabrikkenes lange rust-garantier

De fleste norske bilimportører reklamerer med 12 års garanti mot rust. Mercedes garanterer i 30 år, ifølge reklamen. Men erfaringene til NAFs tekniske konsulenter og advokater er en helt annen: I virkeligheten kan det være vanskelig å få noen som helst erstatning dersom du får rust på bilen etter at den har passert fem år.

– Vi får henvendelser fra mange medlemmer som har fått rust på bilen, men som sliter med å få forhandleren til å utbedre skadene som de tror den 12 år lange garantien mot rust dekker. Reklamen sier ikke noe om det som står med liten skrift i vilkårene. Der står det som regel noe om at ”rusten må komme innenfra”. Det betyr at rust som starter på utsiden ikke dekkes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa

Han har jobbet i mange år med disse problemene og ser at situasjonen med rust fortsatt er et problem for mange bileiere.

– Selv om garanti-vilkårene stort sett er de samme, er det tydeligvis forskjell på hvor mye de enkelte bilene ruster og hvordan forhandlere og importører praktiserer vilkårene. Vi har mange henvendelser fra VW og Audi-kunder som har fått avslag på sin reklamasjon. De klager blant annet på rust på karosserikanter og rundt lister. Eller fra såkalt sink-slipp, der lakken slippe det underliggende sink-belegget og rust oppstår i etterkant. Avslaget kommer fordi ”rusten ikke kommer innenfra”. Rust fra innsiden oppstår etter vår erfaring nesten aldri lenger. Ekstra vanskelig har det vist seg å være å få medhold dersom bilen er brukt-importert, for eksempel fra Tyskland. At mange klager på VW er kanskje naturlig, siden dette er det klart mest solgte bilmerket i Norge. Vi har imidlertid ikke tilsvarende på for eksempel Toyota, som også er mye solgt.

Les også: De fem dyreste bruktbil-fellene

– Så lenge bilen er innenfor den vanlige reklamasjonsretten på fem år, bør du få dekket en reparasjon. Dersom den er eldre enn det, og selv om den er innenfor de 12 eller 30 årene det reklameres med, må du være forberedt på å få avslag. Eller i det minste en prosentvis redusert erstatning, sier Bergerud.

 – Tvil kommer kunden til gode
– Når vi henviser til at rustskader ikke må være forårsaket av ytre påvirkning, slik vi skriver det, betyr det ganske enkelt at rustskadene ikke må være forårsaket av steinsprut, hakk eller "sår" i lakken som utviklet seg til rust. Rustskader kan også oppstå av at lakken ikke vedlikeholdes - det skjer på alle biler med stålkarosserier. Rustskader kan imidlertid også forårsakes av festeløsninger på lister og andre detaljer som beveger seg og rusttilløp utvikler seg uten at kunden har mulighet til å oppdage det før det faktisk er en gjennomrusting - i slike tilfeller dekkes det naturligvis av garanti mot gjennomrusting. Bergerud har imidlertid rett i at det ikke skjer særlig ofte. Praktiseringen av dette har ikke endret seg hos oss og jeg vil tro den er lik også hos de fleste merker, svarer informasjonssjef Anita Svanes i VW.

– Vi har iblant henvendelser vedrørende dette og er man i tvil kommer dette naturligvis kunden til gode. Imidlertid er de fleste slike saker dessverre slik at kundene kommer altfor sent med reklamasjonen, som oftest på grunn av at bilen har hatt mangelfullt vedlikehold og kunden derfor ikke har oppdaget det innenfor rimelig tid. Da vil rustskadene over tid utvikle seg kraftig og produsenten kan ikke gjøres ansvarlig. Forutsetningene her er klare både i garantiinformasjonen og i norsk lovverk (paragraf 29 i lov om forbrukerkjøp), sier Svanes.