Asbjørn Rognes i NAF viser deg de fem dyreste bruktbilfellene.
DYRE FEIL: – Dette er de fem dyreste bruktbil-fellene du må sjekke før kjøpet, sier NAFs Asbjørn Rognes. Foto: Erik Skarud
Dette må du sjekke

De fem dyre bruktbil-fellene

Nesten 400.000 nordmenn skal kjøpe bruktbil det neste året. Økonomisk sett vil et bruktbilkjøp ofte være gunstig. Bilen har allerede kvittet seg med det største verditapet, og du kan få mye for pengene. Men noen feil og problemer kan gi deg svært dyre overraskelser.

Asbjørn Rognes har jobbet som biltester og rådgiver for NAF-medlemmer i en mannsalder. Her gir han deg sine beste råd for å unngå de største og dyreste fellene når du kjøper bruktbil.

Les også: Ti spennende bruktbilkjøp

– Kjøper du hos en forhandler, får du normalt en garanti fra tre til 12 måneder, avhengig av bilens alder. Kjøper du privat, er det viktig med en god sjekk av bilen, samt at du bruker en standard kjøpekontrakt. For en vanlig bilkjøper kan det ofte være vanskelig å avsløre alle feilene. Garantien dekker heller ikke feil som følge av slitasje. Derfor anbefaler vi en kjøpstest hos NAF.

– Noen ting kan du imidlertid avsløre selv. Dette er de fem punktene som etter min erfaring kan gi deg de dyreste overraskelsene ved et bruktbilkjøp, sier Rognes.

DYRE HEFTELSER: Sjekk at forrige eier ikke har påført bilen økonomiske heftelser. Er du uheldig kan dette bli den desidert dyreste tabben du gjør ved bruktbilkjøpet – opptil flere hundre tusen kroner har NAFs advokater erfart. Når du har skrevet under kontrakten, er det du som står ansvarlig for disse heftelsene. Om bilen har heftelser sjekker du enkelt i Brønnøysund-registeret http://www.bronnoysundregistrene.no/.

Les også: Bruktbil-monsteret som koster deg 50.000

 KILOMETERJUKS: Med en spesialtilpasset datamaskin er det relativt enkelt å skru tilbake kilometer-telleren på en moderne bil. Den beste måten å få bekreftet kilometerstanden, er en sjekk av serviceheftet på bilen. Dersom heftet mangler eller ikke er fylt ut, er det i enkelte tilfeller mulig å ringe en merkeforhandler å få det bekreftet. På en NAF-test kan vi sjekke om slitasjen på fôringer i hjulopphenget står i stil til kjørte kilometer. Slitasje på ratt, seter og pedaler kan gi en viss indikasjon.

TANNREIM: – Mange biler har ei tannreim av gummi som driver kamaksel og ventiler i motoren. Denne skal byttes på bestemte intervaller – ofte rundt 120 000 kilometer. Be om dokumentasjon på at dette er gjort. Jobben koster vanligvis fra 5000 til 10 000 kroner, men dersom reima er gammel og ryker, kan motoren lett få skader for 20 000 – 30 000 kroner.

RUSTNE BREMSER: – Dette er en feil som er blitt et stort problem på biler med skivebremser. I daglig kjøring brukes stort sett bare bremsene foran, noe som fører til at  bakbremsene  ruster og henger seg fast. Dersom både bremseklosser, bremseskiver og kalippere foran og bak må skiftes, er det fort snakk om 10 000 kroner.

TETT PARTIKKELFILTER: – Moderne dieselbiler har et filter i eksosanlegget som fanger opp sotpartikler. Disse partiklene skal brennes bort med jevne mellomrom, men erfaringer viser at filteret kan gå tett. Spesielt utsatt er biler som går mye i småkjøring , slik at motoren sjelden oppnår god driftstemperatur. En langtur kan som regel fikse problemet, men dersom partikkelfilteret må byttes, kan du forberede deg på en regning på minst 10 000 – 15 000 kroner.