KRITISERER MOMSORDNINGEN: Bilkollektivets direktør Morten Munch-Olsen.

DEBATT:

– Bildelere straffes med dagens system

«Hva er det vi vil?» «At alle våre biler skal være fossilfrie innen 2025!», skriver Bilkollektivets direktør Morten Munch-Olsen.

Publisert

Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

I Norge er det enighet om kursen vi ønsker for vår framtidige bilpark – vi har et bredt og samstemt politisk kor som kan delta i kampsangen.

Retningen er altså fastsatt for landet, godt hjulpet av vårt spesielle momsfritak for elbiler. Et tiltak som rekordraskt har plassert oss helt i teten i kampen mot personbiler drevet av fossilt drivstoff, og som har etterlatt våre naboer måpende i veikanten mens vi selv dundrer av gårde mot en renere framtid.

Det er bare et lite problem: Dagens ordning ekskluderer og straffer de mest klimavennlige bilene på veiene våre, delte elbiler. Derfor får jeg lyst til å spørre regjeringen: Har dere ikke glemt noe?

Bilkollektivet

  • Startet da en vennegjeng fra Fremtiden i våre hender, Natur og ungdom og Naturvernforbundet ble enige om å dele på noen få biler istedenfor å kjøpe én hver.
  • Kort tid etterpå, i 1995, ble Bilkollektivet stiftet som andelslag.
  • Er i dag i en av Norges største leverandører av bildeling.
    Kilde: Bilkollektivet

Vridende momsregler straffer bildeling

Slik reglene er for øyeblikket, slipper alle med privat elbil unna momsen, mens alle som deler en elbil, må betale den. Det betyr at nordmenn som velger å dele bilen med andre i stedet for å eie sin egen, må betale 25 prosent mer.

Fra et klimamessig ståsted blir dette helt feil. Det burde være innlysende at både klimaet, lommeboken og byene våre vinner på at vi deler bil med hverandre.

Når våre politikere elsker både bildeling og elbiler, blir det et paradoks at det per i dag er altfor fordelaktig å eie eller dele en bil som går på bensin eller diesel. Det er rett og slett ikke lønnsomt å dele en bil som går på strøm.

I 25 år har vi i non-profit bildelingstjenesten Bilkollektivet gitt våre medlemmer muligheten til å bruke kollektivets biler. Vårt mål har vært klart fra start: Sammen skal vi redusere antallet biler i byen, og sammen skal vi begrense utslippene og antallet nye biler som produseres.

Men akkurat nå forfordeler lovgivningen delingsmarkedet sammenlignet med det private bilmarkedet, og det gjør det fortsatt gunstigst å velge biler som går på fossilt drivstoff.

I bilkollektivet vårt er det de billigere bensinbilene som finansierer elbilene våre, og det er jo ikke bærekraftig på sikt. Vårt største ønske er at vi om kort tid skal kunne skifte ut alle våre bensinslukere med elbiler, men da trenger vi en endring i momsreglene.

Politisk klimabommert

Hvis regjeringen ønsker å nå sitt 2025-målet sitt, kan de ikke fortsette å ignorere delte biler.

Delte biler utgjør en stadig større del av bilparken, og det er disse bilene som kommer aller best ut i det totale klimaregnskapet, siden delingsbilistene i praksis sørger for at det blir færre biler på veiene og i parkeringsgarasjene.

Det er med andre ord snakk om en politisk klimabommert. Men kuren er enkel: Med et momsfritak for delte elbiler kveler man raskt behovet for bensinbiler i bildeling.

Så, kjære regjering, glemte dere delte biler da dere gjorde Norge til globalt foregangsland for elbiler? Den gode nyheten er at 2025 fremdeles ligger litt fram i tid, og at dere kan rekke å justere kursen. La oss likestille all bruk av elbiler, slik at både leiere og eiere kan være grønne. Det er det eneste rette nå som vi alle vet svaret på spørsmålet: «Hva er det vi vil?»