Norges beste omveier
Villmarksveien gjennom Østfold
Du kan kjøre E6 «den rakaste vei» gjennom Østfold, - eller du kan oppleve Haldenvassdraget, grensefestninger og store villmarkspregede områder.
Det en del av Østfold som de fleste som reiser gjennom fylket ikke opplever. De som vil raskeste vei mellom nord og sør i et av Norges minste fylker velger nemlig E6.
På den rette, flotte og brede veien suser de gjennom Østfold på en drøy time dersom det ikke er kø. Underveis ser de lange strekninger med midtrabatter, støyskjermer og landskap som farer forbi. Det er greit nok som transportetappe betraktet, men særlig spennende og lærerikt er det ikke. De som vil smake mer på Østfolds utallige kvaliteter når det gjelder natur, historie og turmuligheter må velge andre veier og annet tempo.
Selv har jeg etter hvert fått stor sans for å oppleve Østfold fra baksiden, eller langs grensen mot Sverige for å være mer nøyaktig. Istedenfor E6 fra Svinesund til Akershus og Oslo har jeg valgt riksvei 21 fra Halden via Ørje og Rømskog til Tangen. Derfra har jeg fortsatt riksvei 170 over Bjørkelangen og Fetsund til hovedstaden.
Veifakta: Denne ruta følger FV21 fra Svinesunds-krysset på E6 via Halden, Ørje og Rømskog, FV170 videre fra Tangen i Setskog til Bjørkelangen og Fetsund. Derfra RV22 til Lillestrøm og RV159 til E6 og Oslo. Strekningen er ca 203 km lang, og kjøretiden er 3 timer og 24 minutter ifølge NAF Ruteplanlegger.
Den ruta er en del lengre, og tar selvfølgelig ditto mer tid, men veiene er gjennomgående gode og går gjennom et mye mer variert landskap. Bare å kjøre denne turen tar omkring tre timer, men begynner du å stoppe for å utforske alle attraksjonene, kan du ende med å bruke en uke av ferien. Underveis vil du garantert finne ut at det indre av Østfold har mange flere spennende veier og gode steder å besøke enn du ante. Du verden hvor mye mer interessant den omveien er.
Fredriksten og Ertemarka
De som velger å kjøre langs grensen gjennom Østfold fra sør, kan ifølge NAF Veibok følge riksvei 21 eller første del av «Villmarksveien». Navnet er jo litt selvmotsigende, er det vei gjennom naturen kan det ikke klassifiseres som villmark, men la gå. Dette er i hvert fall et ruteforslag for veifarende som går gjennom mye skog og kulturlandskap de vel 90 milene mellom Halden og Trondheim langs svenskegrensen.
Ruta er slettes ikke bare for bilister. Den er såpass lite trafikkert at den også er et godt alternativ for syklister som vil besøke grenseområdene. Fra Løkkeberg og helt opp til Hedmark er riksvei 21 skiltet som nasjonal sykkelvei. (Det er forresten en «Villmarksveien» i Nordland også.)
«Villmarksveien» tar av fra E6 ved Løkkeberg og leder mot Halden. Byen lengst sør i Østfold, er den eneste som er nevnt i nasjonalsangen vår (se ramme under) og har en historie som går utenpå de flestes. Å kjøre utenom byen uten i det minste å ha tatt en rask sving oppom Fredriksten festning går nesten ikke an.
Festningen er fra 1600-tallet og var operativ til 1872. Den er blitt beleiret flere ganger av svenskene, og det var her deres heltekonge Karl XII fikk en kule gjennom hodet i 1718. Det er nedlagt mye godt arbeid med å ta vare på det monumentale festningsverket, og bare det å betrakte det på avstand, er en stor opplevelse.
En kveldsstund hvor flomlyset fremhever anlegget er ekstra flott. Ved å gå rundt på vollene, klyve opp på de høyeste murene og besøke det interessante festningsmuseet, er det fort gjort å bli bergtatt av festningens historie.
Innenfor Halden ligger naturområdet Ertemarka. Det byr på store skogsområder og mange idylliske små og store vann. Det er flere merkede fotturruter gjennom området. Den flotteste er kanskje Grensesømmen, som strekker seg helt opp til Treriksrøysa i Troms!
Første etappe starter ikke langt unna Fredriksten festning og krysser Ertemarka til den ubetjente hytta Budalsvika. Dit inn går det forresten også an både å sykle og padle. Turen langs svenskegrensen i kajakk eller kano, fra Kornsjø og nordover mot Boksjø med en sving innom Budalsvika, er en klassiker.
Langs Haldenvassdraget
Videre langs riksvei 21 passerer vi en lang strekning med mye kanalhistorie. Den startet i 1824 ved at man begynte å grave en kanal og bygge en hestejernbane til Otteid sør i Øymarksjøen fra den store innsjøen Stora Le i Sverige. Det fortsatte med byggingen av Grasmo kanal fra Mortsjølungen i Hedmark. Den gikk via innsjøene Setten og Mjermen over til Haldenvassdraget og inneholdt Norges første sluser.
Deretter ble det kanalisert og bygget sluser nedover hele vassdraget til Tistedal ovenfor Halden. Hele anlegget var klart i 1877 og var i bruk til omfattende tømmertransport og passasjertrafikk i over hundre år.
Lederen for mesteparten av utbyggingen var legendariske Engebret Soot, som også har gitt navnet sitt til deler av kanalen. De som kjører langs riksvei 21 vil møte på kanalen flere steder, først ved Brekke i østenden av Femsjøen hvor det er fire sluser. Disse er Nord-Europas høyeste og løfter båtene opp i Aspern. Deretter er det en sluse ved Strømsfossen mellom Aremarksjøen og Bøensfjorden, og tre sluser ved Ørje.
Når båtene er kommet gjennom disse, venter Rødnessjøen. I tidligere tider gikk det passasjerbåter gjennom Haldenvassdraget, og reisende kunne fortsette med tog videre til Oslo over Bjørkelangen og Sørumsand. Mye av jernbanen er nå vekk, men flere av de gamle båtene er vakkert restaurert, og hver sommer tar de mange passasjerer med på turen gjennom slusene.
Kanaltur tar også mange som har egen båt. Det går an å få farkosten transportert med lastebil mellom Halden og Tistedal for dem som kommer langveisfra sjøveien og vil kombinere saltvannsturen med litt ferskvannsopplevelser.
Et godt tips for dem som kjører langs riksvei 21, er også å ta med kano eller kajakk og ta en padletur på deler av kanalen. Å oppleve slusene fra en båt, stor eller liten, er uansett en stor opplevelse.
De som vil vite mer om Haldenvassdraget anbefales også et besøk i det interessante kanalmuseet ved Ørje.
Østfolds høyeste fjell
Med fingeren i Veiboka til NAF, vil du også oppdage mange andre spennende steder å stoppe når du kjører nordover langs grensen.
En opplagt avstikker er Bøensæter. Det er en restaurert husmannsplass i et vakkert kulturlandskap. Den ligger innerst i en sidevei et stykke nord for Strømsfoss. Du kan kjøre til en knapp kilometer fra plassen hvor det er mulig å få både mat og seng om du bestiller.
Det kan du også på Aslakstrøm Gård, like nord for Strømsfoss. Gården inneholder også Fernandas bokkafé. Det er en interessant opplevelse.
Avstikkeren over til Otteid Østre er også en god ide, enten du vil se på kanalrestene eller ta deg et bad i sjøen der.
Ved Ørje kan du se restene av de omfattende festningsverkene som ble bygget der på slutten av 1800-tallet. De bl nedlagt allerede i 1905 som en del av fredsslutningen med svenskene.
Etter å ha kjørt over skogen til Rømskog, er det tid for en avstikker til Slavasshøgda. Med sine 336 meter er det Østfolds høyeste fjell. Mange tror for øvrig at det er Linnekleppen på grensen mellom Marker og Rakkestad som er høyest, men det er bare så vidt på lista over de ti høyeste. Avstikkeren til Linnekleppen og branntårnet er forresten også fin å ta som en del av turen langs riksvei 21.
Nord for Slavasshøgda ligger Haukenesfjellet. Det er bare en meter lavere enn naboen, men på toppen står det et gammelt branntårn. Det er restaurert som ubetjent turisthytte. Overnatter du der, sover du høyest i Østfold.
Er du først i Rømskog, bør du også ta en tur ned til Rømsjøen. Den idylliske innsjøen formelig innbyr til bading eller padleturer. Begge deler kan jo passe bra før du fortsetter videre langs riksvei 21 ut av Østfold.
Gjennom skogene i Akershus
I nordenden av innsjøen Mjermen er vi godt inne i Aurskog–Høland kommune og Akershus fylke. Der forlater vi «Villmarksveien» og FV21 og fortsetter på FV170 gjennom den skog- og innsjørike kommunen.
Veien krysser blant annet «Williamsruta». Det er en av de mange hemmelige flyktningerutene som kurerer og flyktninger brukte mellom Norge og Sverige under den annen verdenskrig. «Williamruta» er nå merket og er en flott fottur som er verdt en avstikker.
Like før kommunesenteret Bjørkelangen ligger ærverdige Eidsverket gods. Det har opplevd både opp- og nedturer siden starten i 1764. I dag er det et tradisjonsrikt overnattingssted, kjent for god mat i de ærverdige lokalene.
En snau mil lenger vestover langs veien er det også et stoppested turister bør få med seg. Litt nord for veien ligger Urskog fort fra 1901. Festningen ble demolert allerede i 1906 i henhold til Karlstad-forliket, men er nå restaurert og vel verdt et besøk. Det er også Aur prestegård ved Aurskog.
Fra Fetsund fortsetter vi langs RV22 og RV159 resten av veien frem til møtet med E6 og Oslo.
Før vi kommer så langt, er det imidlertid god grunn til å stoppe ved Fetsund Lenser. Det levende museet har fått Olavsrosa og strekker seg over et stort område langs Glomma og forteller en del av historien om den tradisjonsrike fløtingen på Norges lengste elv.
En liten avstikker til fots nedover langs elvebredden bør besøkende også unne seg. Da får de en liten smak av det store og frodige deltaet som Glomma danner der det renner ut i den store og fiskerike innsjøen Øyeren.
Både Skedsmo og Lørenskog kommuner byr på interessante bygdemuseer og andre attraksjoner som gir gode grunner til å stoppe opp langs omveien, men dem forteller Veiboka mer om.
Her er flere nyttige nettsider:
Kulturarv
Visit Oslofjord
Haldenkanalen
Ja vi elsker, 4. vers
Halden er den eneste norske byen som er nevnt i nasjonalsangen.
Visstnok var vi ikke mange,
men vi strakk dog til,
da vi prøvdes noen gange,
og det stod på spill;
ti vi heller landet brente
enn det kom til fall;
husker bare hva som hendte
ned på Fredrikshald