På veien i 2019

Under skallet på Mercedes super-elbil EQ

Mercedes satser nå fullt på elektriske biler. Første EQ, som Mercedes kaller bilen, er klar på veien om tre år. Det er en SUV som får en rekkevidde på 500 kilometer, har firehjulstrekk og vil koste omtrent like mye som en rimelig utstyrt utgave av dagens GLC

Publisert

Med avgiftsfritak i Norge vil det trolig være snakk om under 400.000 kroner. Men hvilke avgiftsregler som gjelder når bilen kommer på veien i 2019, er selvfølgelig umulig å vite.

– Vi har valgt å bygge den første elektriske bilen rundt et SUV-konsept, som er det veldig mange bilkjøpere ønsker seg i dag.  Bilen vil få en rekkevidde på 500 kilometer, ha firehjulstrekk og vil koste som en rimelig utstyrt utgave av dagens GLC, sa Mercedes-sjef Dieter Zetsche på bilutstillingen i Paris, da EQ ble vist fram for første gang.

Les også: Opel, VW og Mercedes er stjernene i Paris

EQ har to elektriske motorer – en foran og en bak – som til sammen kan gi en ytelse på opptil 300 KW eller over 400 hester. Så mye krefter blir det neppe i den første bile som kommer i 2019. Bilen skal bygges på Mercedes-fabrikken i Bremen i Tyskland og skal få samme standard for komfort og sikkerhet som de tradisjonelle Mercedes-modellene.

Interiøret i den elektriske bilen blir også forskjellig fra dagens Mercedes-modeller. Blant annet vil mye være designet med tanke på at bilen skal kunne bli selvkjørende. Den vil også ha utstyr som gjør at du alltid er på nettet. EQ vil også være bygget for trådløs lading av batteriene. Det vil si at du parkerer over en ladeplate og ladingen starter automatisk.

Mercedes jobbet i mange år med hydrogen som framtidig drivstoff, men satser nå fullt på elektriske biler. Daimler, som eier Mercedes-Benz, skal nå investere 10 milliarder euro, eller rundt 90 milliarder kroner, i utvikling av elektriske biler. – Dette gjør vi for å nå målet om å ha ti elektriske modeller på veien i 2025, sier Thomas Weber, som er sjef for forskning og utvikling hos Daimler.

Tre av disse bilene vil trolig være basert på Smart. På grunn av at batteriene blir stadig bedre, kan disse bilene få en rekkevidde på opp til 700 kilometer på en lading, ifølge Weber.