RUDOLF DIESEL: Rudolf Diesel oppfant dieselmotoren, som har effektiv forbrenning, men store utslipp av NOx og sot.

Diesel-debatten

Hvorfor er alle så sinte på Rudolf?

Rudolf er ikke spesielt populær blant norske politikere om dagen. Aller helst skulle de nok sett at han aldri hadde funnet opp diesel-motoren. Men hvordan kan det ha seg at Rudolf Diesels oppfinnelse bare for noen år siden ble anbefalt på det varmeste, mens de samme politikerne nå roper om forbud?

Publisert

Lavere forbruk

Da Rudolf Diesel i 1896 tok patent på motor med selvtenning, som hadde en teoretisk effektivitet på 75 prosent, trodde han at han hadde funnet opp noe genialt. Den var det også på en måte. Sammenliknet med en bensinmotor utnytter den drivstoffet mer effektivt. Det betyr at en bil med dieselmotor har et betydelig lavere forbruk per kilometer og dermed tilsvarende lavere utslipp av drivhusgassen CO2. Dette var bakgrunnen for at norske politikere ga avgiftslettelser for dieselbiler og drivstoffet i 2009. Reduksjon av klimagassutslippene var målet. Det var fint.

Les også: Så mye NOx slipper bilene egentlig ut.

Mer NOx og sot

Helt til debatten om lokal forurensning i byene dukket opp for fullt for to-tre år siden. Da oppdaget politikerne at dieselmotoren, med høy forbrenningstemperatur og kompresjon, slipper ut betydelig mer partikler og nitrøse gasser (NOx, NO2 er den farlige), enn en bensinmotor. Begge disse utslippene er helseskadelige å puste inn. På kalde vinterdager uten omrøring i lufta, øker de fra dag til dag og blir liggende som er giftsky i byene. Med den mye omtalte diesel-skandalen til VW, som jukset bevisst med avgassmålingene, oppdaget politikerne i tillegg noe vi har skrevet om lenge; at utslippene av sot og NOx på norske vinterveier kan være mange ganger høyere enn det som står i de offisielle målingene fra bilprodusentene.

Les også: Motors test av 15 biler med virkelig forbruk

Både det ekstra bensinforbruket og NOx-utslippet har vi vist i våre store vinter-tester flere år på rad. For politikerne har dette miljø-problemer i byene blitt mer påtrengende enn klima-debatten og global oppvarming. Derfor er de så sinte på Rudolf akkurat nå.

Rudolf Diesel

Rudolf ble født i Paris, men studerte i München i Tyskland. Han var lite imponert over at damp-motorene på den tiden bare hadde en effektivitet på ti prosent. Men sitt kjennskap til termodynamiske lover, mente han at det var mulig å lage en mer effektiv motor. I 1896 presenterte Diesel en motor med selvtenning som hadde en teoretisk effektivitet på 75,6 prosent. Dieselmotoren var født. Store industriforetak tente på motoren og den ble vanlig i alt fra båter til oljerigger. Men bilindustrien var treg. Det var først i 1924 at MAN kom med en lastebil med dieselmotor. Det var først på 1960-tallet at de første personbilene kom med dieselmotor.