TAR TID: En pulskanon kan stoppe biler på flukt, men vi antar at det er et stykke fram før politiet i Norge kan ta den i bruk i Norge, sier seniorrådgiver Tonje Torsgaard i Politidirektoratet. Foto: Arkivfoto

Tester pulskanon for å stoppe biler på flukt

I fire år har svenske VTI gjennomført tester med bruk av elektromagnetisk pulskanon for å stoppe kjøretøyer på flukt fra politiet. Testene har gitt gode resultater, men politiet her hjemme tror det vil ta tid før dette kan tas i bruk i Norge.

Publisert

Det er Statens Väg- og Transportforskningsinstitutt (VTI) som har stått for dette europeiske forskningsprosjektet. Resultatet av det fire år lange prosjektet, som har navnet Safe control of non cooperative vehicles through electromagnetic means, er nå klart.

Systsmet fungerer ved at elektromagnetiske pulser i mikrobølgespekteret, ”skytes” i korte støt mot bilen som ikke vil stoppe. Dette slår ut elektronikken i bilen og den stopper. Håpet er å kunne erstatte dagens spikermatter med en slik pulskanon. Den kan også benyttes mot båter.

Les også: Med dette utstyret slipper du fartsbot

– En forutsetning i prosjektet er at kanonen skal kunne stoppe bilene sikkert. Dette har vi studert nøye, både fra et juridisk ståsted og fra et menneskelig standpunkt, sier Mattias Hjort, forskningsledere på VTI til Vi Bilägare.

Foruten å studere de tekniske mulighetene og funksjonene, har VTI også undersøkt hvordan menneskene bak rattet reagerer på å bli stoppet på denne måten og om det er situasjoner der en pulskanon ikke bør brukes.

Les også: Høy fart, mobilbruk og fylla har skylda

– Testene av pulskanonen var vellykket, men for å kunne ta i bruk denne metoden kommersielt, må det mer utvikling og forskning til, sier Mattias Hjort i VTI.

– Politidirektoratet er kjent med at utstyr som kan "jamme" elektronikken i dagens biler finnes. Vi kjenner ikke til at dette er i operativt bruk av politiet noe sted i verden ennå og vil anta at det er et stykke fram før dette vil bli vurdert av politiet i Norge. Det kan åpenbart være en vesentlig risiko ved bruk av dette, sier Tonje Torsgard, seniorrådgiver i Politidirektoratet til motor.no