SKREMMER INGEN: Mens Toyota Prius har et utseende som du enten liker eller hater, er Kia Niro Hybrid en bil som ikke vekker spesiell oppsikt.

Motor test Kia Niro 2016

Test Kia Niro - utfordrer Toyota Prius

Det er to store bil-trender i Norge for øyeblikket: Hybrider og SUV-er. Nye Kia Niro treffer midt i begge. Toyotas hybrider får tøff konkurranse når Niro kommer i august.

Publisert

Kia Niro er en mellomting mellom en femdørs personbil som Prius, og en SUV som Nissan Qashqai. Det vil si omtrent samme lengde, men en høyde som er midt i mellom. Men de seks-sju ekstra centimetrene i høyden er viktige.  De gir lettere innstigning til førerplassen, bedre bakkeklaring og en mer oversiktlig sittestilling.

Les også: Disse kan bli Årets Bil i Europa

Det mest spennende med Niro er imidlertid hybrid-drivverket. Bilen har en bensinmotor på 105 hester og en elmotor på 44, som til sammen gir 141 hester ut på drivhjulene foran. Kia oppgir et forbruk på 0,38 liter på  mila. I en blanding av by og landevei kjørte jeg bilen på 0,41 liter på mila.

De første kjøreinntrykkene: Grei ytelse på landeveiskjøring, ikke minst takket være elmotorens dreiemoment fra start. Bilen er lettkjørt, blant annet fordi automatgir er standard. Akselavstanden er litt lenger enn på storebror Kia Sportage, noe som gir god beinplass i baksetet. Batteriet til hybridsystemet er plassert under baksetet og derfor er bagasjeplassen 427 liter. Til Norge kommer Niro med 16-tommers hjul som standard. En fornuftig avgjørelse som både gir lav innvendig støy, behagelig avfjæring på smådumpete veier og rimeligere dekk når det er tid for å bytte. Jeg har også kjørte bilen med 18-tommers hjul, som gir klart mer støy i kupeen.

Les også: Toyota Prius - en av Norges gjerrigste

Prisen på Niro starter på 269.500 kroner ferdig registrert. Den har da en Classic utstyrspakke med blant annet fartsholder, DAB-radio, aktiv styring som hjelper deg inn i kjørebanen igjen når du vingler, oppvarmet ratt. Legger du 30.000 kroner i en Active utstyrspakke, får du mye mer: Ryggekamera, fartsholder som passer avstanden til bilen foran, regnsensor til pusserne og automatisk nødbrems for fotgjengere og biler. Det eneste vi kunne ønske oss utover dette, er egentlig Bi-xenon hovedlys.

 OBS: De første bilene som kommer til Norge kan ikke trekke henger. Til høsten kommer en oppgradert utgave med hengerfeste som kan trekke henger på 1300 kilo.

Neste sommer kommer Niro som ladbar hybrid der du kan kjøre 40-50 kilometer på strøm. Da er det i hvert fall duket for suksess.

DATA

Pris: Fra kr 269 500,- inkl. reg. kostnader (Classic-utstyr). Motor: Bensin/elektrisk 141 hk + dobbeltkløtsj automat, 0,38 l/mil  blandet. Lengde: 4,36 m