LANSERINGSKLAR: Flybilen er plutselig nærmere en lansering enn noen drømte om. Allerede neste år kan den være en realitet.

Volvo-eierne flyr høyt:

Nå skal flybilen produseres

På disse tider i fjor hadde selskapet Terrafugia ambisjoner om å lansere sin flygende bil i løpet av en tiårsperiode. Men så ble amerikanerne kjøpt opp av kinesiske Geely – og planene tok helt av.

Publisert Sist oppdatert

Nå er målet å sette flybilen i produksjon allerede i løpet av 2019, skriver www.greencarreports.com.

Terrafugia har utviklet flybiler i mange år, med målet om ta den amerikanske frihetsdrømmen til et nytt ytterpunkt.

Men det måtte altså kinesisk kapital til for at planene skulle få luft under vingene. Geely eier som kjent også Volvo.

Les også: Er dette årets beste elbil?

Flybilen trenger ikke så mye plass. Men den trenger en flyplass. Der ligger utfordringen i øyeblikket. Ute i trafikken slås vingene inn til flykroppen og propellen låses. Da kan den kjøres i opp mot 105 kilometer i timen.

Man trenger med andre ord ikke sette seg i bilen for å kjøre ut til flyplassen, man setter seg rett inn i flyet.

Transition, som den lanseringsaktuelle modellen heter, har omfattende digital instrumentering som tilpasser seg både fly- og bilmodus. Den har plass til to – og en ganske unik liste med sikkerhetstutstyr: Airbag og fallskjerm.

Les også: XC60 løfter Volvo til nye høyder

Den har en hybrid drivlinje bestående av flymotoren som driver en generator, som igjen driver to motorer for bakhjulene.

Effekten er på 100 hestekrefter, men batteriet kan gi en «boost» ved avgang. Oppe i luften kan flybilen nå 160 kilometer i timen. I marsjfart lades batteriet. Bensintanken skal ifølge produsenten holde til fire timers flyging, eller cirka 100 miles (64 mil).

Forhåpentligvis er dette estimatet litt mer pålitelig enn det elbilprodusentene opererer med.

Rekkeviddeangsten føles nok hakket verre i luften.

Særlig i kombinasjon med flyskrekk.